فروشگاه بیستی

فروشگاه بیستی

لذت یک خرید با بیستی
فروشگاه بیستی

فروشگاه بیستی

لذت یک خرید با بیستی

مقاله بررسی ارتباط بین مدیریت سود فعالیت های واقعی و هزینه سهام عادی شرکت ها

مقاله بررسی ارتباط بین مدیریت سود فعالیت های واقعی و هزینه سهام عادی شرکت ها

مقاله بررسی ارتباط بین مدیریت سود فعالیت های واقعی و هزینه سهام عادی شرکت ها

فرمت فایل : doc

حجم : 697

صفحات : 117

گروه : حسابداری

توضیحات محصول :

مقاله بررسی ارتباط بین مدیریت سود فعالیت های واقعی و هزینه سهام عادی شرکت ها

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی   ارشدحسابداری

فهرست مطالب


فصل اول: کلیات تحقیق

 

1-1-   مقدمه

1-2- بیان مسئله

1-3-فرضیه های پژوهش

1-4-  تعریف  مفاهیم و  متغیر های مورد مطالعه

1-4-1-  هزینه سرمایه سهام عادی شرکت ها 

1-4-2- مدیریت سود از اقلام فعالیت های واقعی

1-4-3- مدیریت سود اقلام تعهدی 

1-4-3-1- اقلام تعهدی اختیاری 

1-4-3-2- اقلام تعهدی غیر اختیاری 

1-5- ساختار مقاله 

فصل دوم: مبانی نظری و مروری بر پیشنیه تحقیق

2-1مقدمه. 

2-2مدیریت سود. 

2 - 3رویکردهای مدیریت سود 

 2-3-1 اقلام تعهدی 

2-3-2 فعالیت واقعی 

2-4  ارتباط  مدیریت سود وهزینه های سرمایه 

2-4-1- مفهوم هزینه سرمایه چیست؟. 

2-4-2- هزینه سرمایه 

2-4-3- اهرم های سرمایه 

2-4-4- هزینه سرمایه واقعی   

2-4-5- تفسیر هزینه سرمایه 

2-4-6- میانگین موزون هزینه سرمایه. 

2-4-7- چارچوب نظری مفهوم هزینه سرمایه. 

2-4-8- تعریف دیگری از مفهوم سرمایه 

2-4-9- هزینه بدهی وساختار سرمایه 

2-4-10- روش های متفاوت تعیین میانگین هزینه سرمایه   

 2 – 5 ارتباط اقلام تعهدی با هزینه وسرمایه   

2 – 6 شدت مدیریت سود 

 2- 7 شدت هزینه سرمایه 

2- 8 مدیریت سود چه تاثیری بر هزینه سرمایه دارد 

2- 9 پیشینه  خارجی.. 

2-10 پیشنیه داخلی.. 

فصل سوم :روش اجرای تحقیق

3-1- مقدمه 

3-2-  بیان مسئله 

3-3-فرضیه های تحقیق

3-4-روش اجرای تحقیق 

3-5-جامعه و نمونه آماری 

3-5-1- جامعه آماری.. 

3-5-2-نمونه آماری 

3-6- قلمرو تحقیق.. 

3-6- 1-قلمرو موضوعی.. 

3-6-2-  قلمرو مکانی 

3-6-3- قلمرو زمانی.. 

3-7- متغیرهای تحقیق.. 

3-7-1-متغیرهای وابسته. 

3-7-2- متغیرهای مستقل 

 3-8-معرفی مدل تحقیق  

3-9-نوع محاسبه متغیرهایی در جدول آورده شده است 

3-10- ابزارهای تجزیه و تحلیل.. 

3-11- آزمون های آماری مورداستفاده 

3-11-1 آزمون کلموگروف- اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن متغیرها 

3-11-2-آزمونها ایستایی (ساکن پذیری )   

3-11-3- آزمون  F لیمر. 

3-11-4- آزمون هاسمن.. 

3-11-5- آزمون دوربین واتسون.. 

3-12- خلاصه فصل 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده آماری

4-1-  مقدمه. 

4-2-1- آمار توصیفی متغیرهای پژوهش 

4-2- نتایج حاصل از آزمون ایستایی (پایایی) متغیرهای پژوهش 

4-3- نتایج حاصل از آزمون قابلیت ادغام مدل‌های پژوهش 

4-4- نتایج حاصل از آزمون هاسمن مدل‌های پژوهش 

4-5- نتایج حاصل از بررسی مدل مدیریت سود فعالیت واقعی- مدل (4) 

4-6- نتایج حاصل از بررسی مدل مدیریت سود فعالیت واقعی- مدل (5) 

4-7- نتایج حاصل از بررسی مدل مدیریت سود فعالیت واقعی- مدل (6) 

4-8- نتایج حاصل از بررسی مدل مدیریت سود اقلام تعهدی- مدل (7) 

4-9- نتایج حاصل از بررسی مدل مدیریت سود اقلام تعهدی- مدل (8) 

4-10- نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول.. 

4-10-1- نتایج حاصل از بررسی مدل – فرضیه اول 

4-11- نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم. 

4-11-1- نتایج حاصل از بررسی مدل – فرضیه دوم 

4-12- نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم. 

4-12-1- نتایج حاصل از بررسی مدل – فرضیه سوم 

فصل پنجم :خلاصه و نتیجه گیری

5-1- مقدمه 

5-2- خلاصه موضوع و روش 

5-3- خلاصه یافته ها 

5-3-1- نتایج حاصل از آزمون ایستایی یا پایایی متغیرها 

5-3-2- نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول پژوهش 

5-3-3- نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم پژوهش 

5-3-4- نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم. 

5-4- تطبیق یافته ها با نتایج تحقیقات دیگران 

5-5-بحث و نیتجه گیری 

5-6-محدودیت ها 

5-7-پیشنهادات برای پژوهش های آتی

منابع و ماخذ 

منابع فارسی

منابع خارجی.

فهرست جداول

جدول 2-1 خلاصه تحقیقات داخلی مرتبط با مدیریت سود 

جدول2-2خلاصه تحقیقات خارجی مرتبط با مدیریت سود 

جدول شماره 1: تعریف  متغیر های تحقیق

جدول 4-1: آمار توصیفی متغیرهای مدل مدیریت سود فعالیت واقعی

جدول 4-2: نتایج حاصل از آزمون ایستایی (پایایی) متغیرهای پژوهش

جدول 4-3: نتایج حاصل از آزمون قابلیت ادغام مدل‌های پژوهش

جدول 4-4: نتایج حاصل از آزمون هاسمن مدل‌های پژوهش

جدول 4-5: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل مدیریت سود فعالیت صنعت خودرو-مدل (4)

جدول 4-6: نتایج حاصل از بررسی جزیی مدیریت سود فعالیت های واقعی مدل(4) برای شش صنعت دیگر

جدول4-7: نتایج حاصل از بررسی کلی مدل مدیریت سود فعالیت واقعی- مدل (4) برای شش صعنت دیگر

جدول 4-8: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل مدیریت سود فعالیت واقعی- مدل (5) 

جدول 4-9: ضرایب برآورد مدل(5) برای شش صنعت دیگر. 

جدول4-10: نتایج حاصل از بررسی کلی برای مدیریت سود فعالیت های وافعی مدل(5)برای شش صنعت دیگر

جدول 4-11: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل مدیریت سود فعالیت واقعی- مدل (6) 

جدول 4-12: ضرایب برآوردجزیی  مدل(6) برای شش صنعت دیگر. 

جدول4-13: بررسی کلی مدل (6)برای  شش صنعت دیگر

جدول 4-14: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل مدیریت سود اقلام تعهدی- مدل (7) 

جدول 4-15: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل مدیریت سود اقلام تعهدی- مدل (7) 

جدول 4-16: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل - فرضیه اول.. 

جدول 4-17: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل - فرضیه دوم. 

جدول 4-18: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل - فرضیه سوم. 

 

..

..

 

چکیده

 هدف این تحقیق بررسی تاثیر مدیریت سود فعالیت های واقعی بر هزینه سرمایه سهام عادی شرکت‌ها می‌باشد. برای درک اینکه  هزینه سرمایه ارتباط مثبتی با میزان  مدیریت سود از طریق دستکاری فعالیت های واقعی پس از کنترل اثر مدیریت سود اقلام تعهدی  این پژوهش انجام شده است . دستکاری مدیریت سود فعالیت  های واقعی رو از سه روش  دستکاری مخارج و هزینه های اختیاری، دستکاری فروش دارایی های ثابت و سرمایه گذاری ها(بلند مدت ) ، دستکاری تولید، موجودی و فروش  بررسی شده است .

 بدین منظور اطلاعات موجود در صورت‌های مالی گزارش شده شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که  سال‌های 1382 الی 1391 برای تعداد 10سال مورد تحلیل قرارگرفته است .

نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان می دهد  که بین مدیریت سود فعالیت های واقعی و هزینه سرمایه رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد . سطح معناداری متغیرهای کنترلی نشان دهنده این است که  تاثیر مثبت ومعناداری  بر هزینه سرمایه دارند ، ونتایج برای کلیه متغیرهای تحقیق ، در سطح معناداری بود که نشان‌دهنده این است که شرکت‌های مورد بررسی تغییرات ساختاری نداشته و استفاده از این متغیرها در مدل باعث به وجود آمدن رگرسیون کاذب نمی‌شود.

کلید واژه : مدیریت سود فعالیت های واقعی ، مدیریت سود اقلام تعهدی ، هزینه سرمایه ، کیفیت سود

 

 

1-1-مقدمه

نقش  اصلی گزارشگری مالی ، انتقال اثر بخش اطلاعات به افراد برون سازمانی به روشی معتبر و به موقع است . چنانچه مدیران برای گمرا ه کردن استفاده کنندگان صورت های مالی ، از طریق اعمال اختیارات خود در زمینة گزینش های حسابداری در گزارشگری مالی انگیزه هایی داشته باشند ، احتمال می رود مدیریت سود رخ دهد (نوروش و حسینی، 1388 ) . به طور کلی سود دوره جاری را می توان به دو روش مدیریت کرد. در روش اول، مدیران می توانند سود را از طریق اقلام تعهدی اختیاری دستکاری نمایند. در روش دوم، مدیران از طریق فعالیت های واقعی اقدام به دستکاری سود می نمایند. بویژه آنها می توانند زمان و میزان فعالیت های واقعی مثل تولید، فروش، سرمایه گذاری و فعالیت های تامین مالی را تغییر دهند تا به هدف سود مورد نظر دست یابند. برای مثال، سود گزارش شده می تواند بطور موقت از طریق تولید اضافی، حذف هزینه های اختیاری و یا به تاخیر انداختن آنها و نیز کاهش قیمت ها در پایان سال به منظور انتقال فروش سال مالی آتی به سال جاری افزایش یابد.این دستکاری فعالیت های واقعی اشاره به مدیریت سود مبتنی بر فعالیت های واقعی دارد کیم وشان(2008).این تحقیق با هدف بررسی رابطه مدیریت سود فعالیت های  واقعی و هزینه سهام عادی شرکت ها انجام گرفته و در نظر دارد که این رابطه میان این دو متغیر را مورد بررسی قرار دهد.

 

1-2- بیان مسئله    

شواهدی نظری و تجربی نشان می دهد نگرانی مدیران درباره عملکرد جاری شرکت به آنها انگیزه می دهد تا سود دوره جاری را به قیمت کاهش سودهای آتی دستکاری نمایند . (ستین[1]،1989، فودبرگ و تیرول[2]:1995، پاول و همکاران[3]،2004،گراهام وهمکاران[4]،2005) آینده نگری گروه های استفاده کننده از صورت های مالی همواره حسابداران را به جستجوی روش های برتر برای تغییر اطلاعات مالی هدایت می کند، مدیران نتایج عملیات آتی یک واحد تجاری و توان جذب سرمایه را با اهمیت می دانند و رضایت سهامداران نیز در گروه سود مورد انتظار آنهاست که در این میان یکی از روش های برتر تفسیر اطلاعات ، بررسی فرصتهای سرمایه گذاری است ( فردیناند 1999 ) ماهیت فرصت های سرمایه گذاری به سرمایه گذار اجازه می دهد از منابع خود بازده ای کسب کنند. سرمایه گذاران تمایل دارند که بازده آنها تا جایی که امکان دارد زیاد شود ولی باید توجه داشت که میزان بازده تحت تأثیر ریسک قراردارد و هر چه سرمایه گذاری بازده بیشتری داشته باشد ریسک آن نیز بیشتر خواهد شد .

 

      در  پژوهش انجام شده توسط  کیم وشان (2013) صنعت معدن  مورد  بررسی قرار داده  و از 4 متغیر 1- نسبت در آمد  به قیمت سهام 2- نسبت ارزش بازاری  دارایی ها به ارزش دفتری دارایی ها 3- نسبت ارزش بازاری سهام به ارزش دفتری سهام 4- نسبت هزینه های سرمایه به ارزش دفتری اموال ، ماشین آلات و تجهیزات استفاده کرده است . نتایج حاصل از پژوهش  کیم و شان  نشان داد  بین چهار متغیر یاد شده و فرصت های سرمایه گذاری ارتباط وجود دارد ولی درجه شدت آنها متفاوت است . آنها به این نتیجه رسیدند که نسبت ارزش بازاری دارایی ها به ارزش دفتری آنها از ارتباط محکم تری برخوردار  بوده و قادر است بالاترین محتوای اطلاعات را در مورد فرصت های سرمایه گذاری در شرکت منعکس کند و بین نسبت هزینه های سرمایه به ارزش دفتری اموال و ماشین آلات و تجهیزات و فرصت های سرمایه گذاری ارتباط مثبت و ضعیفی وجود دارد  به گونه ای که نمی تواند نماینده خوبی برای فرصت های سرمایه گذاری در شرکت ها باشد.

در طول سه دهه اخیر بحث مدیریت سود مورد توجه خاص پژوهشگران  قرار گرفته و تلاش بر این بوده است که با دست یافتن به یک روش منطقی و معتبر ، مدیریت سود مورد ارزیابی قرار گرفته و عوامل  تاثیرگذار بر آن شناسایی شود (دسای و همکاران ، 2009).

    مدیریت سود زمانی مطرح می شود که تحلیل گران مالی تعیین کنند ، تا چه میزان سود گزارش شده ، منعکس کننده ی سود واقعی است . برداشت عموم سرمایه گذاران از مفهوم سود واقعی ،  سود حاصل از عملیات عادی است که قابل تکرار در سال های مالی آینده و ایجاد کننده جریان های نقدی است . مفهوم مدیریت سود به دو ویژگی سودمندی در تصمیم گیری و ارتباط بین مدیریت سود و سود اقتصادی اشاره می کند . رابطه بین توانایی پیش‌بینی اقلام تعهدی  و جریان­ های  نقدی و کیفیت سودها  بررسی می­شود .  به طور اخص این تحقیق از مطالعات پیشینیانی همچون اسلوان[5] (1996) در مورد پیش‌بینی سودهای آتی از طریق سودهای فعلی فراتر رفته و به این موضوع می‌پردازد که آیا دقت اجزای سودها در پیش‌بینی خودشان‌، به بهبود پیش‌بینی سودها می‌انجامد و می‌تواند پایداری سودها و رابطة سودها و جریان­های نقدی را توضیح دهد. تئوری تحقیق فرض می­گیرد که توانایی قوی‌تر اقلام تعهدی و جریان­های نقدی فعلی در پیش‌بینی اقلام تعهدی و جریان­های نقدی آتی با پیش‌بینی سودهای آتی‌، پایداری (تداوم‌) سودها و رابطه سودها ـ جریان­های نقدی، ارتباط مثبت دارد.

برقراری تعادل میان مدیریت سود و بازده از جمله کارکردهای مهم بازار سرمایه است. مدیریت سود و بازده از جمله مفاهیم اساسی در ادبیات مالی بوده که در قالب هزینه سرمایه نمایان می شود . هزینه  سرمایه در تصمیمات تامین مالی و سرمایه گذاری ،  نقش اساسی ایفا می کند.هزینه سرمایه از نظر مفهومی در ارتباط با بازده مورد انتظار تعریف می شود. به عبارت دیگر هزینه سرمایه به حداقل نرخ بازده مورد انتظارگفته می شود. در صورتی که بازده مورد انتظار از هزینه سرمایه کمتر باشد ارزش واحد اقتصادی کاهش خواهد یافت، بنابراین مدیریت برای حفظ ارزش واحد اقتصادی باید تلاش کند بازده مورد انتظار را حداقل به سطح هزینه سرمایه برساند ، در این میان کلید موفقیت کاهش هزینه سرمایه است. (عثمانی،1381). ازآنجا که هزینه سرمایه مبتنی بر نرخ بازده مورد انتظار سرمایه گذاران است، با میزان ریسک(تغییرات سود) پذیرفته شده توسط آنان مرتبط است . ( صوفیانی، 1384) شرکت ها در تلاشند تا از طریق تهیه اطلاعات با کیفیت توان پیش بینی جریان های نقد آتی را افزایش و مدیریت سود اطلاعاتی را کاهش دهند (اردستانی، 1386).

هزینه سرمایه برابر میانگین موزون هزینه منابع تامین شده از محل بدهی ها و حقوق صاحبان سهام است. با توجه به اینکه در ایران نرخ هزینه تامین مالی از طریق بدهی(نرخ بهره) رقابتی نبوده و معمولا از طریق سیستم بانکی و به صورت دستوری تعیین می شود ، لذا در این تحقیق از میان اجزای هزینه سرمایه ، طبق یک رابطه برحسب فروش و نرخ بهره  محاسبه می شود . بنابراین، در این تحقیق سعی برآن است که ارتباط مدیریت سود واقعی و هزینه سرمایه سهام  عادی شرکت ها به رویکرد مقایسه ای شرکت های با کیفیت سود بالا و شرکت های با کیفیت سود پایین مورد آزمون تجربی قرار دهد .سؤال اصلی که این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ آنهاست به شرح ذیل می باشد:

آیا بین مدیریت سود واقعی و هزینه سرمایه سهام  عادی شرکت ها رابطه  وجود دارد؟

 


[1] Stein

[2] Fudeberg and Tirole

[3] Pauwels et  al

[4] Graham et al

[5] - Sloan

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی   ارشدحسابداری

قیمت محصول : 75000 تومان

دانلود
برچسب

مقاله بررسی ارتباط بین مدیریت سود فعالیت های واقعی و هزینه سهام عادی شرکت ها

مقاله بررسی ارتباط بین مدیریت سود فعالیت های واقعی و هزینه سهام عادی شرکت ها

مقاله بررسی ارتباط بین مدیریت سود فعالیت های واقعی و هزینه سهام عادی شرکت ها

مقاله بررسی ارتباط بین مدیریت سود فعالیت های واقعی و هزینه سهام عادی شرکت ها

فرمت فایل : doc

حجم : 697

صفحات : 117

گروه : حسابداری

توضیحات محصول :

مقاله بررسی ارتباط بین مدیریت سود فعالیت های واقعی و هزینه سهام عادی شرکت ها

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی   ارشدحسابداری

فهرست مطالب


فصل اول: کلیات تحقیق

 

1-1-   مقدمه

1-2- بیان مسئله

1-3-فرضیه های پژوهش

1-4-  تعریف  مفاهیم و  متغیر های مورد مطالعه

1-4-1-  هزینه سرمایه سهام عادی شرکت ها 

1-4-2- مدیریت سود از اقلام فعالیت های واقعی

1-4-3- مدیریت سود اقلام تعهدی 

1-4-3-1- اقلام تعهدی اختیاری 

1-4-3-2- اقلام تعهدی غیر اختیاری 

1-5- ساختار مقاله 

فصل دوم: مبانی نظری و مروری بر پیشنیه تحقیق

2-1مقدمه. 

2-2مدیریت سود. 

2 - 3رویکردهای مدیریت سود 

 2-3-1 اقلام تعهدی 

2-3-2 فعالیت واقعی 

2-4  ارتباط  مدیریت سود وهزینه های سرمایه 

2-4-1- مفهوم هزینه سرمایه چیست؟. 

2-4-2- هزینه سرمایه 

2-4-3- اهرم های سرمایه 

2-4-4- هزینه سرمایه واقعی   

2-4-5- تفسیر هزینه سرمایه 

2-4-6- میانگین موزون هزینه سرمایه. 

2-4-7- چارچوب نظری مفهوم هزینه سرمایه. 

2-4-8- تعریف دیگری از مفهوم سرمایه 

2-4-9- هزینه بدهی وساختار سرمایه 

2-4-10- روش های متفاوت تعیین میانگین هزینه سرمایه   

 2 – 5 ارتباط اقلام تعهدی با هزینه وسرمایه   

2 – 6 شدت مدیریت سود 

 2- 7 شدت هزینه سرمایه 

2- 8 مدیریت سود چه تاثیری بر هزینه سرمایه دارد 

2- 9 پیشینه  خارجی.. 

2-10 پیشنیه داخلی.. 

فصل سوم :روش اجرای تحقیق

3-1- مقدمه 

3-2-  بیان مسئله 

3-3-فرضیه های تحقیق

3-4-روش اجرای تحقیق 

3-5-جامعه و نمونه آماری 

3-5-1- جامعه آماری.. 

3-5-2-نمونه آماری 

3-6- قلمرو تحقیق.. 

3-6- 1-قلمرو موضوعی.. 

3-6-2-  قلمرو مکانی 

3-6-3- قلمرو زمانی.. 

3-7- متغیرهای تحقیق.. 

3-7-1-متغیرهای وابسته. 

3-7-2- متغیرهای مستقل 

 3-8-معرفی مدل تحقیق  

3-9-نوع محاسبه متغیرهایی در جدول آورده شده است 

3-10- ابزارهای تجزیه و تحلیل.. 

3-11- آزمون های آماری مورداستفاده 

3-11-1 آزمون کلموگروف- اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن متغیرها 

3-11-2-آزمونها ایستایی (ساکن پذیری )   

3-11-3- آزمون  F لیمر. 

3-11-4- آزمون هاسمن.. 

3-11-5- آزمون دوربین واتسون.. 

3-12- خلاصه فصل 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده آماری

4-1-  مقدمه. 

4-2-1- آمار توصیفی متغیرهای پژوهش 

4-2- نتایج حاصل از آزمون ایستایی (پایایی) متغیرهای پژوهش 

4-3- نتایج حاصل از آزمون قابلیت ادغام مدل‌های پژوهش 

4-4- نتایج حاصل از آزمون هاسمن مدل‌های پژوهش 

4-5- نتایج حاصل از بررسی مدل مدیریت سود فعالیت واقعی- مدل (4) 

4-6- نتایج حاصل از بررسی مدل مدیریت سود فعالیت واقعی- مدل (5) 

4-7- نتایج حاصل از بررسی مدل مدیریت سود فعالیت واقعی- مدل (6) 

4-8- نتایج حاصل از بررسی مدل مدیریت سود اقلام تعهدی- مدل (7) 

4-9- نتایج حاصل از بررسی مدل مدیریت سود اقلام تعهدی- مدل (8) 

4-10- نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول.. 

4-10-1- نتایج حاصل از بررسی مدل – فرضیه اول 

4-11- نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم. 

4-11-1- نتایج حاصل از بررسی مدل – فرضیه دوم 

4-12- نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم. 

4-12-1- نتایج حاصل از بررسی مدل – فرضیه سوم 

فصل پنجم :خلاصه و نتیجه گیری

5-1- مقدمه 

5-2- خلاصه موضوع و روش 

5-3- خلاصه یافته ها 

5-3-1- نتایج حاصل از آزمون ایستایی یا پایایی متغیرها 

5-3-2- نتایج حاصل از آزمون فرضیه اول پژوهش 

5-3-3- نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم پژوهش 

5-3-4- نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم. 

5-4- تطبیق یافته ها با نتایج تحقیقات دیگران 

5-5-بحث و نیتجه گیری 

5-6-محدودیت ها 

5-7-پیشنهادات برای پژوهش های آتی

منابع و ماخذ 

منابع فارسی

منابع خارجی.

فهرست جداول

جدول 2-1 خلاصه تحقیقات داخلی مرتبط با مدیریت سود 

جدول2-2خلاصه تحقیقات خارجی مرتبط با مدیریت سود 

جدول شماره 1: تعریف  متغیر های تحقیق

جدول 4-1: آمار توصیفی متغیرهای مدل مدیریت سود فعالیت واقعی

جدول 4-2: نتایج حاصل از آزمون ایستایی (پایایی) متغیرهای پژوهش

جدول 4-3: نتایج حاصل از آزمون قابلیت ادغام مدل‌های پژوهش

جدول 4-4: نتایج حاصل از آزمون هاسمن مدل‌های پژوهش

جدول 4-5: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل مدیریت سود فعالیت صنعت خودرو-مدل (4)

جدول 4-6: نتایج حاصل از بررسی جزیی مدیریت سود فعالیت های واقعی مدل(4) برای شش صنعت دیگر

جدول4-7: نتایج حاصل از بررسی کلی مدل مدیریت سود فعالیت واقعی- مدل (4) برای شش صعنت دیگر

جدول 4-8: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل مدیریت سود فعالیت واقعی- مدل (5) 

جدول 4-9: ضرایب برآورد مدل(5) برای شش صنعت دیگر. 

جدول4-10: نتایج حاصل از بررسی کلی برای مدیریت سود فعالیت های وافعی مدل(5)برای شش صنعت دیگر

جدول 4-11: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل مدیریت سود فعالیت واقعی- مدل (6) 

جدول 4-12: ضرایب برآوردجزیی  مدل(6) برای شش صنعت دیگر. 

جدول4-13: بررسی کلی مدل (6)برای  شش صنعت دیگر

جدول 4-14: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل مدیریت سود اقلام تعهدی- مدل (7) 

جدول 4-15: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل مدیریت سود اقلام تعهدی- مدل (7) 

جدول 4-16: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل - فرضیه اول.. 

جدول 4-17: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل - فرضیه دوم. 

جدول 4-18: نتایج حاصل از بررسی ضرایب جزئی مدل - فرضیه سوم. 

 

..

..

 

چکیده

 هدف این تحقیق بررسی تاثیر مدیریت سود فعالیت های واقعی بر هزینه سرمایه سهام عادی شرکت‌ها می‌باشد. برای درک اینکه  هزینه سرمایه ارتباط مثبتی با میزان  مدیریت سود از طریق دستکاری فعالیت های واقعی پس از کنترل اثر مدیریت سود اقلام تعهدی  این پژوهش انجام شده است . دستکاری مدیریت سود فعالیت  های واقعی رو از سه روش  دستکاری مخارج و هزینه های اختیاری، دستکاری فروش دارایی های ثابت و سرمایه گذاری ها(بلند مدت ) ، دستکاری تولید، موجودی و فروش  بررسی شده است .

 بدین منظور اطلاعات موجود در صورت‌های مالی گزارش شده شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که  سال‌های 1382 الی 1391 برای تعداد 10سال مورد تحلیل قرارگرفته است .

نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان می دهد  که بین مدیریت سود فعالیت های واقعی و هزینه سرمایه رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد . سطح معناداری متغیرهای کنترلی نشان دهنده این است که  تاثیر مثبت ومعناداری  بر هزینه سرمایه دارند ، ونتایج برای کلیه متغیرهای تحقیق ، در سطح معناداری بود که نشان‌دهنده این است که شرکت‌های مورد بررسی تغییرات ساختاری نداشته و استفاده از این متغیرها در مدل باعث به وجود آمدن رگرسیون کاذب نمی‌شود.

کلید واژه : مدیریت سود فعالیت های واقعی ، مدیریت سود اقلام تعهدی ، هزینه سرمایه ، کیفیت سود

 

 

1-1-مقدمه

نقش  اصلی گزارشگری مالی ، انتقال اثر بخش اطلاعات به افراد برون سازمانی به روشی معتبر و به موقع است . چنانچه مدیران برای گمرا ه کردن استفاده کنندگان صورت های مالی ، از طریق اعمال اختیارات خود در زمینة گزینش های حسابداری در گزارشگری مالی انگیزه هایی داشته باشند ، احتمال می رود مدیریت سود رخ دهد (نوروش و حسینی، 1388 ) . به طور کلی سود دوره جاری را می توان به دو روش مدیریت کرد. در روش اول، مدیران می توانند سود را از طریق اقلام تعهدی اختیاری دستکاری نمایند. در روش دوم، مدیران از طریق فعالیت های واقعی اقدام به دستکاری سود می نمایند. بویژه آنها می توانند زمان و میزان فعالیت های واقعی مثل تولید، فروش، سرمایه گذاری و فعالیت های تامین مالی را تغییر دهند تا به هدف سود مورد نظر دست یابند. برای مثال، سود گزارش شده می تواند بطور موقت از طریق تولید اضافی، حذف هزینه های اختیاری و یا به تاخیر انداختن آنها و نیز کاهش قیمت ها در پایان سال به منظور انتقال فروش سال مالی آتی به سال جاری افزایش یابد.این دستکاری فعالیت های واقعی اشاره به مدیریت سود مبتنی بر فعالیت های واقعی دارد کیم وشان(2008).این تحقیق با هدف بررسی رابطه مدیریت سود فعالیت های  واقعی و هزینه سهام عادی شرکت ها انجام گرفته و در نظر دارد که این رابطه میان این دو متغیر را مورد بررسی قرار دهد.

 

1-2- بیان مسئله    

شواهدی نظری و تجربی نشان می دهد نگرانی مدیران درباره عملکرد جاری شرکت به آنها انگیزه می دهد تا سود دوره جاری را به قیمت کاهش سودهای آتی دستکاری نمایند . (ستین[1]،1989، فودبرگ و تیرول[2]:1995، پاول و همکاران[3]،2004،گراهام وهمکاران[4]،2005) آینده نگری گروه های استفاده کننده از صورت های مالی همواره حسابداران را به جستجوی روش های برتر برای تغییر اطلاعات مالی هدایت می کند، مدیران نتایج عملیات آتی یک واحد تجاری و توان جذب سرمایه را با اهمیت می دانند و رضایت سهامداران نیز در گروه سود مورد انتظار آنهاست که در این میان یکی از روش های برتر تفسیر اطلاعات ، بررسی فرصتهای سرمایه گذاری است ( فردیناند 1999 ) ماهیت فرصت های سرمایه گذاری به سرمایه گذار اجازه می دهد از منابع خود بازده ای کسب کنند. سرمایه گذاران تمایل دارند که بازده آنها تا جایی که امکان دارد زیاد شود ولی باید توجه داشت که میزان بازده تحت تأثیر ریسک قراردارد و هر چه سرمایه گذاری بازده بیشتری داشته باشد ریسک آن نیز بیشتر خواهد شد .

 

      در  پژوهش انجام شده توسط  کیم وشان (2013) صنعت معدن  مورد  بررسی قرار داده  و از 4 متغیر 1- نسبت در آمد  به قیمت سهام 2- نسبت ارزش بازاری  دارایی ها به ارزش دفتری دارایی ها 3- نسبت ارزش بازاری سهام به ارزش دفتری سهام 4- نسبت هزینه های سرمایه به ارزش دفتری اموال ، ماشین آلات و تجهیزات استفاده کرده است . نتایج حاصل از پژوهش  کیم و شان  نشان داد  بین چهار متغیر یاد شده و فرصت های سرمایه گذاری ارتباط وجود دارد ولی درجه شدت آنها متفاوت است . آنها به این نتیجه رسیدند که نسبت ارزش بازاری دارایی ها به ارزش دفتری آنها از ارتباط محکم تری برخوردار  بوده و قادر است بالاترین محتوای اطلاعات را در مورد فرصت های سرمایه گذاری در شرکت منعکس کند و بین نسبت هزینه های سرمایه به ارزش دفتری اموال و ماشین آلات و تجهیزات و فرصت های سرمایه گذاری ارتباط مثبت و ضعیفی وجود دارد  به گونه ای که نمی تواند نماینده خوبی برای فرصت های سرمایه گذاری در شرکت ها باشد.

در طول سه دهه اخیر بحث مدیریت سود مورد توجه خاص پژوهشگران  قرار گرفته و تلاش بر این بوده است که با دست یافتن به یک روش منطقی و معتبر ، مدیریت سود مورد ارزیابی قرار گرفته و عوامل  تاثیرگذار بر آن شناسایی شود (دسای و همکاران ، 2009).

    مدیریت سود زمانی مطرح می شود که تحلیل گران مالی تعیین کنند ، تا چه میزان سود گزارش شده ، منعکس کننده ی سود واقعی است . برداشت عموم سرمایه گذاران از مفهوم سود واقعی ،  سود حاصل از عملیات عادی است که قابل تکرار در سال های مالی آینده و ایجاد کننده جریان های نقدی است . مفهوم مدیریت سود به دو ویژگی سودمندی در تصمیم گیری و ارتباط بین مدیریت سود و سود اقتصادی اشاره می کند . رابطه بین توانایی پیش‌بینی اقلام تعهدی  و جریان­ های  نقدی و کیفیت سودها  بررسی می­شود .  به طور اخص این تحقیق از مطالعات پیشینیانی همچون اسلوان[5] (1996) در مورد پیش‌بینی سودهای آتی از طریق سودهای فعلی فراتر رفته و به این موضوع می‌پردازد که آیا دقت اجزای سودها در پیش‌بینی خودشان‌، به بهبود پیش‌بینی سودها می‌انجامد و می‌تواند پایداری سودها و رابطة سودها و جریان­های نقدی را توضیح دهد. تئوری تحقیق فرض می­گیرد که توانایی قوی‌تر اقلام تعهدی و جریان­های نقدی فعلی در پیش‌بینی اقلام تعهدی و جریان­های نقدی آتی با پیش‌بینی سودهای آتی‌، پایداری (تداوم‌) سودها و رابطه سودها ـ جریان­های نقدی، ارتباط مثبت دارد.

برقراری تعادل میان مدیریت سود و بازده از جمله کارکردهای مهم بازار سرمایه است. مدیریت سود و بازده از جمله مفاهیم اساسی در ادبیات مالی بوده که در قالب هزینه سرمایه نمایان می شود . هزینه  سرمایه در تصمیمات تامین مالی و سرمایه گذاری ،  نقش اساسی ایفا می کند.هزینه سرمایه از نظر مفهومی در ارتباط با بازده مورد انتظار تعریف می شود. به عبارت دیگر هزینه سرمایه به حداقل نرخ بازده مورد انتظارگفته می شود. در صورتی که بازده مورد انتظار از هزینه سرمایه کمتر باشد ارزش واحد اقتصادی کاهش خواهد یافت، بنابراین مدیریت برای حفظ ارزش واحد اقتصادی باید تلاش کند بازده مورد انتظار را حداقل به سطح هزینه سرمایه برساند ، در این میان کلید موفقیت کاهش هزینه سرمایه است. (عثمانی،1381). ازآنجا که هزینه سرمایه مبتنی بر نرخ بازده مورد انتظار سرمایه گذاران است، با میزان ریسک(تغییرات سود) پذیرفته شده توسط آنان مرتبط است . ( صوفیانی، 1384) شرکت ها در تلاشند تا از طریق تهیه اطلاعات با کیفیت توان پیش بینی جریان های نقد آتی را افزایش و مدیریت سود اطلاعاتی را کاهش دهند (اردستانی، 1386).

هزینه سرمایه برابر میانگین موزون هزینه منابع تامین شده از محل بدهی ها و حقوق صاحبان سهام است. با توجه به اینکه در ایران نرخ هزینه تامین مالی از طریق بدهی(نرخ بهره) رقابتی نبوده و معمولا از طریق سیستم بانکی و به صورت دستوری تعیین می شود ، لذا در این تحقیق از میان اجزای هزینه سرمایه ، طبق یک رابطه برحسب فروش و نرخ بهره  محاسبه می شود . بنابراین، در این تحقیق سعی برآن است که ارتباط مدیریت سود واقعی و هزینه سرمایه سهام  عادی شرکت ها به رویکرد مقایسه ای شرکت های با کیفیت سود بالا و شرکت های با کیفیت سود پایین مورد آزمون تجربی قرار دهد .سؤال اصلی که این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ آنهاست به شرح ذیل می باشد:

آیا بین مدیریت سود واقعی و هزینه سرمایه سهام  عادی شرکت ها رابطه  وجود دارد؟

 


[1] Stein

[2] Fudeberg and Tirole

[3] Pauwels et  al

[4] Graham et al

[5] - Sloan

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی   ارشدحسابداری

قیمت محصول : 75000 تومان

دانلود

برچسب

مقاله بررسی ارتباط بین مدیریت سود فعالیت های واقعی و هزینه سهام عادی شرکت ها

مقاله شناسایی عوامل کنترل داخلی در شرکت ها و موسسات اقتصادی معین و شناسایی نقاط قوت وضعف آن ها

مقاله شناسایی عوامل کنترل داخلی در شرکت ها و موسسات اقتصادی معین و شناسایی نقاط قوت وضعف آن ها

مقاله شناسایی عوامل کنترل داخلی در شرکت ها و موسسات اقتصادی معین و شناسایی نقاط قوت وضعف آن ها

فرمت فایل : doc

حجم : 174

صفحات : 73

گروه : حسابداری

توضیحات محصول :

مقاله شناسایی عوامل کنترل داخلی در شرکت ها و موسسات اقتصادی معین و شناسایی نقاط قوت وضعف آن ها

 

مقدمه

مدیریت دانش بکارگیری اثربخش و کارآی منابع جهت دستیابی به اهداف سازمان می باشد. یک مدیر باید عملیات سازمان را جهت رسیدن به حداکثر منافع برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل کند و در سال های اخیر پیشرفت سریع فن آوری و وجود رقابت شدید در بازارها موجب شده تا کسب جایگاه مناسب در بازارها و حفظ آن یکی از دغدغه های اصلی مدیریت گردد. در چنین محیط اقتصادی، مدیریت تأکید فزاینده ای بر اثربخشی، کارآیی و صرفه اقتصادی عملیات سازمان دارد.

 

فهرست

عنوان                                                                                   صفحه

فصل اول- کلیات تحقیق

مقدمه                                                                                                  5

         بیان مساله                                                                                              7

هدف تحقیق                                                                                           8

فرضیه های تحقیق                                                                                    9                                                                                     

جامعه تحیقق                                                                                          10

روش تحقیق                                                                                           11

جمع آوری تحقیق                                                                                    11

واژه های عملیاتی                                                                                    12                                                                                 

فصل دوم- ادبیات تحقیق

مقدمه                                                                                                  14                                                                                              تاریخچه حسابرسی عملیاتی                                                                        15

تعریف حسابرسی عملیاتی                                                                           16

استانداردهای حسابرسی عملیاتی                                                                   20

         چارچوب چگونگی انجام حسابرسی عملیاتی                                                     23

         اهداف حسابرسی عملیاتی                                                                           23

         مزایای حسابرسی عملیاتی                                                                           26

         بررسی و تکمیل عملیات حسابرسی عملیاتی                                                      29

نمودار حسابرسی عملیاتی                                                                           30

محتوای گزارش حسابرسی عملیاتی                                                               31

کیفیت گزارش حسابرسی عملیاتی                                                                 32                                                     

          ارائه کنندگان خدمات حسابرسی عملیاتی                                                        33

         پیشینه کنترل داخلی                                                                                   34

تعریف کنترل داخلی                                                                                 35

اجزای کنترل داخلی                                                                                  39

         ضروریت وجود کنترل داخلی                                                                       42

محدودیت کنترل داخلی                                                                             43

شکست های کنترل داخلی                                                                          44

تخطی مدیریت از کنترل داخلی                                                                    45

اثربخشی در سیستم کنترل داخلی                                                                  49

تحقیقات مرتبط با کنترل داخلی                                                                    51

فصل سوم- روش تحقیق

مقدمه                                                                                                  57

روش تحقیق                                                                                           57

روش جمع آوری                                                                                     57

ابزار اندازه گیری                                                                                     57

روایی و پایایی پرسشنامه                                                                            58

روش آلفای کرونباخ                                                                                 59

فرضیه های تحقیق                                                                                    60

نمونه گیری                                                                                            60

متغیرهای تحقیق                                                                                       60

روش آزمون فرضیات                                                                               61

فصل چهارم- یافته های پژوهش

مقدمه                                                                                                  62

ویژگی جمعیت شناختی نمونه آماری                                                              62                                                      

وضعیت پاسخ دهی افراد به سوالات اختصاصی                                                   64

بررسی فرضیه اول تحقیق                                                                           67                                                                            بررسی فرضیه دوم تحقیق                                                                           68

 بررسی فرضیه سوم تحقیق                                                                         69                                                                          فصل پنجم- نتیجه گیری و پیشنهاد

مقدمه                                                                                                  70                                                                                   

نتیجه گیری                                                                                           

نتایج فرضیه اول تحقیق                                                                              70                                                                    

نتایج فرضیه دوم تحقیق                                                                              71             

نتایج فرضیه سوم تحقیق                                                                             72                                         

پیشنهاد                                                                               

پیشنهادهای کاربردی                                                                                 73                                                               

پیشنهاد برای تحقیقات آتی                                                                          74                                           

محدودیت های تحقیق                                                                               74                                                               

منابع و ماخذ                                                                                          76                                                                            

پیوست                                                                                                                                                           

نمونه پرسشنامه                                                                                                 78                   

تحلیل ضریب آلفای کرونباخ                                                                       79                                   

قیمت محصول : 12900 تومان

دانلود
برچسب

مقاله شناسایی عوامل کنترل داخلی در شرکت ها و موسسات اقتصادی معین و شناسایی نقاط قوت وضعف آن ها

ادبیات و چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عناصر آمیخته بازاریابی 4p

ادبیات و چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عناصر آمیخته بازاریابی 4p

ادبیات و چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عناصر آمیخته بازاریابی 4p

فرمت فایل : docx

حجم : 209

صفحات : 67

گروه : مبانی و پیشینه نظری

توضیحات محصول :

مبانی نظری پیشینه تحقیق عناصر آمیخته بازاریابی 4p

 

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

 

عناصر آمیخته بازاریابی 4p

فهرست مطالب:

بازاریابی چیست؟

جدول 2-1 عوامل قابل کنترل و غیرقابل کنترل در فرایند بازاریابی

2-2- بازاریابی بین المللی

2-3- تعریف محصول5- اعتبار مصرف کننده 

6- تعمیر و نگهداری

7- آب و هوا

8- اندازه محصول

9- تأمین انرژی

10- وجود سایر کالاها

11- مواد خام

12- ذوق و سلیقه مصرف کننده

13- عادتهای مصرف

14- نفوذ دولت

15- تاریخچه شرکت و عملیات آن

2-5- برنامه ریزی محصول برای بازارهای بین المللی

2-6- کاربردهای محصول و تغییر موضع آن 

2-7- بسته بندی 

2-7-1- نوشته های مندرج در بسته بندی 

1-      زبان

2-      قوانین و مقررات

3-      اطلاعات مربوط به مصرف کننده

2-8- سیاست های ضمانت و خدمت 

2-9- ضمانت کالا

2-10- خدمات کالا

منحنی عمر کالا

 شکل 2-1-  سه سطح مختلف محصول

2-4- عوامل موثر در تطبیق کالاها با بازارهای گوناگون

1- سطح مهارت فنی

2- هزینه نیروی انسانی

3- سطح بیسوادی

4- سطح درآمد

شکل 2-2  :  فروش و سود در منحنی عمر کالا از تولد تا مرگ

2-11-1- منحنی عمر محصول در تجارت بین المللی

2-12- استراتژیهای طراحی و ساخت

2-13- طراحی و ساخت محصولات برای بازارهای جهانی

 2-13-1 ایجاد ایده برای محصول جدید

2-13-2- غربال ایده ها

2-13-3- پروراندن ایده و آزمایش آن 

2-13-4- آزمایش ایده های پرورانده شده

2-13-5- ایجاد استراتژی بازاریابی

2-13- 6-تجزیه و تحلیل بازرگانی

2-13-7 طراحی و ساخت محصول

2-13-8  آزمایش بازار یابی

2-13-9 تجاری کردن محصول 

شکل 2-3  :  مراحل عمده در ایجاد محصول

2-14- قیمت

2-14-1- عوامل داخلی شرکت 

2-14-1-1- اهداف شرکت 

2-14-1-2- تاثیر هزینه بر قیمت

2-14-1-3- هزینه حمل و نقل

2-14-1-4- عوارض گمرکی

2-14-1-5- هزینه تولید محلی

2-14-1-6- مخارج کانال توزیع

2-14-2- عوامل بازار و محصول

2-14-2-1- تداوم در خرید

2-14-2-2- میزان اساسی بودن کالا

 2-14-2-3- قیمت واحد

2-14-2-4- درجه مقایسه

2-14-2-5- میزان وجهه و تبعیت از مد

موضع دهی قیمت

2-14-3- عوامل محیطی قیمت گذاری

2-14-3-1- نوسانات نرخ ارز

2-14-3-2- تورم

2-14-3-3- کنترل قیمت

2-14-3-4- مقررات دامپینگ

2-15- استراتژیهای قیمت گذاری

2-16- تعیین قیمت

2-17- مفهوم تبلیغات (ترفیع )

2-17-1- ابزار تبلیغات 

2-17-2- فرآیند ارتباط

2-17-3- فرآیند ارتباط در بازاریابی بین المللی

2-18- استراتژیهای تبلیغات بین المللی

2-18-1- استراتژی رانش

شکل 2-6- استراتژی رانش

2-18-2- استراتژی کشش

شکل 2-7- استراتژی کشش

2-18-3- استراتژی کشش یا «رانش» ؟

2-19- فروش شخصی

2-20- توزیع

2-20-1- واسطه های بازاریابی

2-20-1-1- عمده فروش ها

2-20-1- 2-واسطه های تاجر

2-20-1-3- واسطه های نماینده

2-20-1-4- خرده فروشان

2-20-1-5- خرده فروشی در کشورهای توسعه نیافته

2-20-2- خرده فروشی در کشورهای در حال توسعه

2-20-3- خرده فروشی در کشورهای ثروتمند

2-21- واسطه های بین المللی

2-21-1- واسطه های صادرات

2-21-2- واسطه های واردات

2-22- توزیع فیزیکی در بازارهای بین المللی

2-23- انبارکردن در بازاریابی بین المللی

2-24- کنترل موجودی در بازارهای بین المللی

2-25- نظام اطلاعاتی بازاریابی جهانی

2-26- تحقیقات بازاریابی

2-27- سهم بازار

2-28-فروش در بازارهای خارجی

شکل 2-8 خط مشی¬ های ورود به بازار خارجی

2-29-برنامه بازاریابی بین المللی

2-30- سازمان¬دهی بازاریابی بین المللی

پیشینه تحقیق

الف) تحقیقات داخلی

ب) تحقیقات خارجی

منابع فارسی

منابع انگلیسی

 

 

 

 

 

 

 بازاریابی چیست؟

   انجمن بازاریابی آمریکا بازاریابی را اینچنین تعریف نموده است: «بازاریابی فرآیند برنامه­ریزی و تحقق یک ایده قیمت گذاری، تبلیغات و توزیع کالا، خدمت و یا عقاید و اندیشه ها است. به نحوی که مبادله ای ایجاد نماید که اهداف فردی و سازمانی توسط این مبادله ارضاء شود .

بطور کلی بازاریابی موارد زیر را در برمی گیرد :

  1. تعیین مشتریان بالقوه و شناسایی نیاز و خواسته آنها
  2. طراحی و ساخت و یا ارائه کالا و خدمتی که نیاز و خواسته آنها را برآورده نماید .
  3. تعیین قیمت مناسب
  4. توزیع کالا و خدمت در زمان  و مکانی که برای مشتری مناسب باشد .
  5. ایجاد ارتباط با مشتریان و ارائه اطلاعات لازم
  6. بازخورد از مشتریان و ارائه خدمات پس از فروش
  7. نیل به اهداف سازمانی (سود و غیره)

   یک بازاریابی در بازار داخلی[1] باید بتواند با تغییر و تعدیل ماهرانه عوامل قابل کنترل در محیطی که سرشار از عوامل غیرقابل کنترل هست خود را تطبیق دهد تا بتواند به بهترین وجه وظایف خود را انجام دهد . شکل شماره 2-1 عوامل قابل کنترل و عوامل غیرقابل کنترل را نشان می دهد .

 

 

عوامل قابل کنترل

عوامل غیرقابل کنترل

محصول

قیمت

تبلیغات

کانال توزیع

مشتری

هزینه

دموگرافی

اقتصادی

اجتماعی

سیاسی

تکنولوژیکی

فیزیکی

حقوقی

رقابتی

جدول 2-1 عوامل قابل کنترل و غیرقابل کنترل در فرایند بازاریابی

 

2-2- بازاریابی بین المللی

   چارچوب بنیادی بازاریابی بین المللی با بازاریابی داخلی تفاوتی ندارد. به عبارت دیگر شناخت بازار هدف، طراحی و ایجاد کالا یا خدمت، قیمت گذاری، توزیع و تبلیغات اساس بازاریابی و بازاریابی بین المللی را تشکیل می دهند .(کریس فلیپ، 1955)

   اما بازاریابی بین المللی چیست ؟ بازاریابی بین المللی در ساده ترین وجه عبارت است از اجرای یک و یا چند مورد از فعالیتهای بازاریابی از این سو به آن سوی مرزهای ملی یک کشور. مانند شرکت کوچکی که صرفاً کالای خود را به یک کشور خارجی صادر می کند و مسئولیت قیمت گذاری، تبلیغات و توزیع با عقد قراردادی، به عهده نماینده خارجی خواهد بود. در پیچیده ترین وجه، بازاریابی بین المللی عبارت از برنامه ریزی و اجرای تمام فعالیتهای بازاریابی در بسیاری از کشورها است. (کریس فلیپ، 1955)

با توجه به توضیحات فوق الذکر مدیریت بازاریابی را می توان به دو سطح مختلف تقسیم کرد :

  1. مدیریت بازاریابی داخلی: که عبارت از مدیریت عوامل قابل کنترل در محیط بیرونی غیرقابل کنترلی که توسط مرزهای جغرافیایی و سیاسی یک کشور محدود شده است .
  2. مدیریت بازاریابی بین المللی: که فعالیت در چندین بازار خارجی را شامل می شود و در این بازارها نه تنها عوامل غیرقابل کنترل از کشوری به کشور دیگر متفاوت است بلکه احتمال قوی وجود دارد که عوامل قابل کنترل نیز از بازاری به بازار دیگر متفاوت باشد .

2-3- تعریف محصول

   محصول عبارت است از هرچه که بتوان به بازار جهت جلب توجه، خرید، استفاده یا مصرف ارائه نمود و ممکن است خواسته و یا نیازی را بتواند برآورده کند. محصول می تواند شامل کالاهای فیزیکی، خدمات، افراد، اماکن، سازمان ها و ایده ها شود.(فلیپ کاتلر، 1994)

   محصول باید از سه بعد مورد بررسی قرار گیرد . هسته و یا بخش اصلی محصول[2] یعنی آن بخشی که مشتری واقعاً بدنبال خرید آن است. همان گونه که در شکل 2-2 نشان داده شده است هسته که مزایای اصلی یک کالا و یا خدمتی که بتواند مشکلی را حل نماید در مرکز کل محصول قرار دارد. بنابراین در موقع طراحی یک محصول باید در نظر داشت که فایده اولیه و اصلی یک محصول چیست و یا خریدار به چه منظوری کالا را می خرد .

 

نصب

تحویل و خدمات اعتباری

ضمانت

خدمات پس از فروش

بسته بندی

نام و نشان

کیفیت

بخش قابل لمس

فایده اصلی یا خدمت

هسته

پوسته

بدنه

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 شکل 2-1-  سه سطح مختلف محصول

   بدنه محصول در واقع محصول واقعی ما است که در حول فایده اصلی محصول ساخته شده است و پنج ویژگی را دارا می باشد که عبارتند از: بخش قابل لمس کالا، سطح کیفیت، طرح،  نام و نشان و بسته بندی، اخرین بخش یک محصول که طراحان محصول باید به آن توجه نمایند پوسته یا بخش خدمات و مزایای اضافی مربوط به محصول است که به مشتری ارائه داده می شود . خدمات پس از فروش، ضمانت، تحویل کالا در محل مناسب مشتری، ارائه خدمات اعتباری، نصب و ضمانت نامه از آن جمله به شمار می آیند .

   به طور کلی محصول عبارت از مجموعه ای از فواید است، یعنی هرآنچه مشتری در آن می یابد از قبیل جنبه های روانی، اجتماعی، فیزیکی و یا شیمیایی. اما زمانی که صحبت از محصول در بازاریابی بین المللی است هریک از جنبه های فوق الذکر به شکلی تغییر می کند، چه از نظر نقشی که محصول ایفا می کنند و یا فوایدی که عرضه می دارد. مزایایی که یک فرد هندی و یا چینی از دو چرخه انتظار دارد با آنچه که یک فرد سوئیسی و یا آمریکایی می خواهد متفاوت است. یک تولید کننده موفق کارت تبریک در آمریکا، در کشور آلمان با شکست روبرو شد، چون صرفاً نوشته های کارت های تبریک آمریکایی با همان طرح و شکل به آلمانی ترجمه می شد. یک شرکت آمریکایی موفق مواد غذایی نیز در کشورهای خارجی با شکست روبرو شد و به ناچار محصولات خود را مطابق عادت و ذائقه هریک از بازارهای خارجی تغییر داد .

   با توجه به مثال های بالا، یکی از تصمیم هایی که شرکت بین المللی باید اتخاذ نماید این است که آیا محصولات با همان استانداردهایی که در بازار داخلی ارائه می شود، در سطح بین المللی ارائه گردد و یا اینکه محصولات مطابق بازارهای مختلف خارجی تغییر کند. آنچه مسلم است یک شرکت با توجه به منابع و قدرت رقابت خود نمی تواند هم به بازار خارجی جدیدی رو آورد و هم خط تولید جدیدی را به خطوط تولید خود اضافه نماید. مثال های بالا ضمن اینکه تطبیق کالاها را در بردارد، اما نوع کالا (کارت تبریک و یا مواد غذایی) در بازار داخلی و خارجی یکسان است، در نتیجه دانش فنی، تولید و بازاریابی مشابه ای نیز نیاز دارد .

 

2-4- عوامل موثر در تطبیق کالاها با بازارهای گوناگون

به طور کلی عوامل زیر در تطبیق کالاها با بازارهای گوناگون موثر می باشند :

1- سطح مهارت فنی

   اگر سطح مهارت فنی کشور هدف پایین و محصول خیلی پیچیده و یا فنی باشد، بازاریاب ممکن است که محصول را به شکل ساده تری برای آن کشور بسازد. به عنوان مثال شرکت اتومبیل ساز ، اتومبیل های ساده تری را برای کشورهای کمتر توسعه یافته در نظر می گیرند.

2- هزینه نیروی انسانی

   برای کشورهایی که هزینه نیروی انسانی آنها پایین است (مانند کشورهای جهان سوم) تولید کننده ممکن است کالایی را بسازد که بیشتر دستی باشد تا اتوماتیک. برعکس برای کشورهای صنعتی که هزینه نیروی انسانی بالا است تولیدکنندگان کالاهایی را می سازند تا حد امکان به صورت اتوماتیک عمل کنند.

3- سطح بیسوادی

   بیسوادی یکی از مسائل گسترده در بسیاری از مناطق جهان است. در این چنین مناطقی کالاها باید ساده باشند و با خود دستورالعمل های ساده و روشنی را به همراه داشته باشند. در برخی از موارد، دستورالعمل ها باید به صورت تصویر باشد تا افراد بی سواد نیز آنها را بفهمند.

4- سطح درآمد

   سطح درآمد سرانه کشورها از 90 دلار (موزامبیک) تا 44320 دلار (سوئیس) متفاوت است. در کشورهایی که درآمد شخصی پایین است مردم کیفیت کالا را در دوام آن می بینند. در حالی که در کشورهای ثروتمند، منظور از کیفیت بالا، جدید بودن مدل کالا است. بنابراین تولید کنندگان برای کشورهای کمتر توسعه یافته معمولا کالاهایی را می سازند که دوام بیشتری داشته باشد.

5- اعتبار مصرف کننده[3]

   اینکه مشتریان دارای اعتبار باشند و مثلاً بتوانند از کارتهای اعتباری و یا وام استفاده نمایند و یا اینکه فاقد این چنین تسهیلاتی باشند، بر روی قیمتها اثر می گذارد. به عبارت دیگر تصمیم گیری در مورد ارائه کالاهای ارزان قیمت و یا گران قیمت علاوه بر درآمد شخصی به اعتبار مصرف­کننده نیز مربوط می گردد.

6- تعمیر و نگهداری

   در برخی از کشورها، تسهیلات تعمیر و نگهداری کالا عامل بسیاری مهمی در تصمیم گیری خرید می باشد. در برخی دیگر از کشورها این عامل اهمیت دارد اما نه به عنوان یک عامل کلیدی در تصمیم خرید. تولید کننده در این بازارها باید بتواند خود را تطبیق نماید .

 

7- آب و هوا

   آب و هوا نقش مهمی را در تطبیق کالا ایفا می کند. برخی از کالاهای مکانیکی حساس، محصولات شیمیایی، مواد غذایی و سایر محصولات باید برای آب و هواهای خاص مجدداً طراحی و یا ساخته شوند .

8- اندازه محصول

  در برخی از بازارها، تفاوت های فرهنگی و سایر تفاوت ها باعث می شود نتوان کالاها را در همان اندازه های بازار داخلی، ارائه داد . از آن گذشته اندازه کالا باید با سیستم اندازه گیری آن کشور نیز مطابقت داشته باشد. شرکتی که سعی در فروش محصولاتش در کشورهای خارجی می کند، بدون اینکه کالاهای خود را با سیستم اوزان و اندازه گیری آنها سازگار نماید ، محکوم به فنا است.

9- تأمین انرژی

  وجود انرژی در یک کشور می تواند بر طراحی کالا و یا اندازه آن اثر بگذارد. به عنوان مثال در ایران وجود گاز باعث می شود که اجاق های گازی (اجاق گاز) برای این کشور ساخته شود در حالیکه در بسیاری از کشورها به دلیل کمبود این انرژی اجاق های برقی ساخته می شود . از آن گذشته سیستم برقی انگلستان و آمریکا با بسیاری دیگر از کشورها متفاوت است (برق 110ولت)، بنابراین باید تغییراتی در سیستم برقی لوازم خانگی و یا الکترونیکی که برای این کشورها ساخته می شود داده شود.

10- وجود سایر کالاها

   یک تولید کننده باید کالاهایش را با سایر کالاهای موجود در کشور تطبیق دهد. به عنوان مثال یک فروشنده دستگاه کپی باید این دستگاه را با صنعت کاغذسازی آن کشور تطبیق دهد تا با کاغذهای موجود دستگاه کار کند .

11- مواد خام

   وجود مواد خام در یک کشور یکی از دلایلی می تواند باشد که کالا را متناسب با آن تطبیق داد. به عنوان مثال بسیاری از تولیدکنندگان اتومبیل، اتومبیل هایی را که برای بازار آرژانتین ساخته بودند، طوری طراحی کرده بودند که به دلیل کمبود بنزین یا الکل کارکند، و یا شرکت فیات 50 درصد مواد بکار رفته در اتومبیل های فیات داچیا که در رومانی و فیات پلونایس که در لهستان ساخته می شد را از تولیدات خود این دو کشور تهیه می نمود .

12- ذوق و سلیقه مصرف کننده

   ذوق و سلیقه مصرف کننده عامل بسیار مهمی در طراحی کالا می باشد. ذائقه برای غذا، مد و غیره از بازاری به بازار دیگر متفاوت است.

13- عادتهای مصرف

   عادتهای مصرف عامل دیگری می تواند باشد که شرکت را ملزم به سازگار نمودن کالای خود با کشور هدف بنماید. به عنوان مثال ماشین لباسشویی می تواند منطبق بر عادت مصرف کننده (مدت زمان پوشیدن لباس) و یا

 

1. Domestic Market

1. Core product

1. Consumer credit

قیمت محصول : 19000 تومان

دانلود
برچسب

مبانی نظری پیشینه تحقیق عناصر آمیخته بازاریابی 4p مبانی نظری پیشینه تحقیق عناصر آمیخته بازاریابی