فروشگاه بیستی

فروشگاه بیستی

لذت یک خرید با بیستی
فروشگاه بیستی

فروشگاه بیستی

لذت یک خرید با بیستی

نوآوری در آموزش عالی و بررسی ابعاد و مدلهای نوآوری دانشگاهی

نوآوری در آموزش عالی و بررسی ابعاد و مدلهای نوآوری دانشگاهی

هدف از این پایان نامه نوآوری در آموزش عالی و بررسی ابعاد و مدلهای نوآوری دانشگاهی بصورت جامع و کامل و با منابع جدید می باشد

دانلود نوآوری در آموزش عالی و بررسی ابعاد و مدلهای نوآوری دانشگاهی

نوآوری در آموزش عالی
ابعاد نوآوری دانشگاهی
مدلهای نوآوری دانشگاهی
تأثیر نوآوری بر فاکتورهای نظام آموزش
پایان نامه نوآوری دانشگاهی
دانلود پایان نامه نوآوری دانشگاهی
الگوهای تکامل فرآیند نوآوری تکنولوژیکی
بررسی تاثیر نوآوری دانشگاهی در دانشگاه ها
دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 889 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 65

دانلود  پایان نامه رشته مدیریت آموزشی

نوآوری در آموزش عالی و بررسی ابعاد و مدلهای نوآوری دانشگاهی

 
 
 
 
 
 

نوآوری در آموزش عالی

نوآوری،  عبارت است از تغییری معنی دار که برای بهبود خدمات و فرایندهای سازمانی و ایجاد ارزشهای جدید برای ذینفعان سازمان ها صورت می گیرد و برای دست یابی به ابعاد جدید عملکرد بر رهبری سازمان تمرکز دارد.  تأکید دپارتمان های حوزه تحقیق و توسعه برای نوآوری در موسسات آموزش عالی به منظور ارتقاء ارزش آموزشی برای دانشجویان و بهبود اثر بخشی تمامی فرایندهای یادگیری محور و کارآیی فرایندهای پشتیبان،  رویه های یادگیری محور امری حیاتی و ضروری است.  دانشکده ها و دانشگاه ها باید به گونه ای مدیریت و رهبری شوند که نوآوری به عنوان یک فرهنگ و بخش طبیعی فعالیت های روزانه در آمده و به عنوان دانش افزوده برای همه اعضای هیئت علمی و دانشکده مطرح شود.  توانایی تسریع در انتشار و تبدیل این دانش به سرمایه که محرکی برای بهبود آموزشی می باشد،  امری ضروری است.

 

 پیشبرد و هدایت حرکت نوآوری،  اجرا و پیگیری اصلاحات و بهبودها اغلب برای بسیاری از دانشکده ها و دانشگاه ها بی نهایت مشکل است.  در برخی موارد،  هر موسسه آموزشی ممکن است روشی ویژه به خود داشته باشد که تا اندازه ای نوآورانه است.  هر دانشکده یا دانشگاه می تواند نشریات و مطالبی را منتشر کند که معرفی کننده برنامه ها و فعالیت های جدیدی است که با هنجارهای دانشگاهی متفاوت هستند و شیوه جدیدی را (دست کم برای موسسه) ابداع می کنند و افرادی توانمند را برای هدف های مناسب در نظر بگیرد.  در هر صورت این فعالیت های جدید و دیگر تغییرات برای بسیاری از بخش ها به صورت تصادفی هستند نه سیستماتیک.  تعداد محدودی از مؤسسات آموزشی به کنترل خوبی بر پیامدهای حاصل از نوآوری دست یافته اند و بسیاری از موسسات آموزشی که زمان و تلاش های قابل ملاحظه ای را صرف بهبود عملکرد خود کرده اند که اغلب به الگوی پیشین بازگشت داشته اند.  پر روشن است که بسیاری از موسسات آموزشی فاقد یک چارچوب سیستماتیک هستند که به آنها اجازه بدهد تا به طور مؤثری تغییرات را مدیریت و نوآوری را تشویق کنند و به نتایج مثبت و رو به افزایش حاصل از تلاش های خود دست یابند.  

 

تغییر و نوآوری مفاهیم جدید بر مبنای یک فرایند و روش سیستماتیک اتفاق می افتد.  مفاهیم جدید در نتیجه ایجاد شرایط مساعد ظاهر می شوند.  فناوری های ناهمسان برای ایجاد ارزش های جدید با همدیگر ترکیب می شوند.  محیطی که حاوی عناصر اساسی هستند و افرادی که برای شناخت امکانات جدید آماده شده اند،  با بحران های اقتصادی یا فرهنگی یا یک چشم انداز روشنی از آینده پیوند می خورد و زمینه را برای تغییر و نوآوری فراهم می سازد.  طبیعی است که آموزشی عالی دارای همه عناصری است که برای تغییر و نوآوری ضروری هستند.  آنچه که نیاز است،  یک مدل یا ابزاری است که فرایندی سیستماتیک برای پیشبرد و مدیریت تغییرات فراهم سازد.  معیار مالکم بالدریج برای تعالی عملکرد،  مدل مناسبی را برای این منظور فراهم می سازد.  

 

معیار بالدریج برای تعالی عملکرد:

مدیریت برای نوآوری،  یکی از ارزشهای محوری معیار مالکم بالدریج است.  این معیار ساختار جامعی را برای موسسات آموزشی به منظور تنظیم رسالت،  چشم انداز،  ارزش ها،  هدف ها و چالش های راهبردی همراه با منابع ضروری برای بهبود بلند مدت فراهم می کند.  این معیار ابتدا برای افزایش رقابت بین شرکت های تولیدی آمریکا در دهه 1980 ایجاد شده بود.  معیار به مرور تکامل یافته،  در عمل به منظور تعالی عملکرد در سطح جهانی تعریف شده است.  معیار بالدریج به طور مفصل و جامعی برای سازمان های بهداشتی و آموزشی در میانه دهه 1990 مورد بازبینی و بررسی قرار گرفته است.

 

 ارزش های مفاهیم اصلی معیار تعلیم و تربیت در هفت طیف تنظیم و مجسم شده است: 1- رهبری  2- برنامه ریزی راهبردی   3-تمرکز بر دانشجویان،  ذینفعان و بازار   4- سنجش و تحلیل و مدیریت دانش   5- تمرکز بر اعضای هیئت علمی دانشکده   6- مدیریت فرایند   7- نتایج عملکرد سازمانی موسسات آموزشی متعددی از این معیار برای بهبود درونی با برای راهنمایی در نوشتن درخواست و ارائه این درخواست برای بررسی،  نمره گذاری و دریافت جایزه ملی کیفیت استفاده کرده اند.  مدرسه ها،  دانشکده ها و دانشگاه ها می توانند برای دریافت جایزه ملی کیفیت مالکم بالدریج که برنامه آن از سال 1999 شروع شده اقدام به تکمیل درخواست کرده،  آن را ارسال کنند.  طی هفت سال گذشته،  موسسات آموزش عالی متعددی از ارزش ها و معیار بالدریج به عنوان یک چارچوب مدیریتی برای ایجاد نوآوری و تغییر در قلمرو معیارهای کلیدی استفاده کرده اند.  زمانی که موسسات آموزشی قادر باشند قوانین رهبری و برنامه ریزی را به روشنی بیان کنند و به طور شفافی نتایج آن را با خواسته هایشان مرتبط سازند،  احتمال دستیابی به موفقیت در نهادیه کردن نوآوری در داخل فرهنگ سازمان،  بسیار بیشتر است.  

 
 
منبع:فروشگاه ساز فایلینا
 
 
 
 
فهرست مطالب
 

پایان نامه نوآوری دانشگاهی

2- 1- مقدمه
2-1-1 - نوآوری دانشگاهی
2-1-1-1- تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر و اختراع 22
شکل شماره ( 2-1) : رابطه خلاقیت،  نوآوری و تغییر 27
تولایی (1387) 27
2-2-1-2-تعاریف نوآوری 28
2-2-1-3- تاریخچه نوآوری 31
2-2-1-4- انواع نوآوری 34
2-2-1-5- فرایند نوآوری 37
شکل شماره (2-2): توالی فرآیند نوآوری در سازمان به نقل از تولایی (1387) 38
2-2-1-6- الگوهای تکامل فرآیند نوآوری تکنولوژیکی 39
2-2-1-6- 1-مدل فشار علم  : 39
2-2-1-6- 2-مدل کشش بازار  : 40
2-2-1-6- 3-مدل اتصالی  : 40
2-2-1-6- 4-مدل یکپارچه و شبکه ای  : 41
2-2-1-6- 5-مدل زنجیره ارزش  : 41
2-2-1-7-ویژگی های نوآوری 42
2-2-1-8-  نظام ملی نوآوری 46
2-2-1-9- تأثیر نوآوری بر فاکتورهای نظام آموزش 48
2-2-1-10- نظریه انتشار نوآوری 55
2-2-1-11-نوآوری دانشگاهی 58
2-2-1-12- نوآوری در آموزش عالی ( بر پایه مدل بالدریج ) 61
2-2-1-13- ابعاد نوآوری دانشگاهی 64
 

-پیشینه  نوآوری دانشگاهی 65

2-4-1-1- پژوهش های خارجی 65
2-4-1-2- پژوهش های داخلی 66
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 68
منابع 72
منابع فارسی 72
منابع انگلیسی 78
 
 
 
 
 
 

دانلود نوآوری در آموزش عالی و بررسی ابعاد و مدلهای نوآوری دانشگاهی

الگوهای تکامل فرآیند نوآوری تکنولوژیکی و بررسی تاثیر آن در دانشگاه ها

الگوهای تکامل فرآیند نوآوری تکنولوژیکی و بررسی تاثیر آن در دانشگاه ها

هدف از این پایان نامه الگوهای تکامل فرآیند نوآوری تکنولوژیکی و بررسی تاثیر آن در دانشگاه ها بصورت جامع و کامل و با منابع جدید می باشد

دانلود الگوهای تکامل فرآیند نوآوری تکنولوژیکی و بررسی تاثیر آن در دانشگاه ها

نوآوری در آموزش عالی
ابعاد نوآوری دانشگاهی
مدلهای نوآوری دانشگاهی
تأثیر نوآوری بر فاکتورهای نظام آموزش
پایان نامه نوآوری دانشگاهی
دانلود پایان نامه نوآوری دانشگاهی
الگوهای تکامل فرآیند نوآوری تکنولوژیکی
بررسی تاثیر نوآوری دانشگاهی در دانشگاه ها
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 889 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 67

دانلود پایان نامه رشته مدیریت آموزشی

الگوهای تکامل فرآیند نوآوری تکنولوژیکی و بررسی تاثیر آن در دانشگاه ها

 
 
 
 
 
 
 
 

الگوهای تکامل فرآیند نوآوری تکنولوژیکی

فرایند نوآوری تکنولوژیکی،  فرایند تبدیل ایده جدید به کالا (محصول،  خدمت) و یا فرایند جدید یا کاملاً توسعه یافته است.  به عبارتی به گفته فریمن، نوآوری مجموعه ای از عملیات فنی،  صنعتی و تجاری است.  بنابراین به سادگی نمی توان آن را در قالب های خطی ساده تعریف نمود.  اما تا قبل از دهه 80 مدل های ارائه شده برای فرایند نوآوری مبتنی بر فرایند خطی ساده تصور می شدند که با تحقیقات پایه،  شروع شده و منجر به خلق ایده و در نهایتی تولید کالا یا فرایند جدید می شوند.  اما با تحقیقات وسیع تر و بررسی موشکافانه رفتارهای فرایند نوآوری در شرایط مختلف،  پیچیدگی هایی مشاهده گردید که دیگر نمی شد آنها را در یک فرایند خطی خلاصه نمود.  لذا فرایندهای غیر خطی مورد ارزیابی قرار گرفتند و محققان مختلفی سعی در شناخت فرایندهای نوآوری نمودند.  احمدی و همکاران (1388) به بررسی انواع مدل های این الگوها پرداختند :

 

2-2-1-6- 1-مدل فشار علم [1] :

در طی سال های 1960-1950 فرایند نوآوری بر اساس یک مدل خطی تعریف می شد.  در این مدل ساده فرض می شود که نوآوری با تحقیق علمی جدیدی شروع می شود و در مراحل بعد به توسعه محصول،  تولید و بازار یابی می رسد و در خاتمه کالا،  خدمت یا فرایند جدید با موفقیت به فروش می رسد.  

بر طبق این مدل بیان می شود که برای ایجاد بازار پیشرو،  باید تحقیقات علمی را بهبود و توسعه داد و تأکید بر روی تحقیق و توسعه است و نیاز بازار هم بر روی فعالیتهای تحقیق و توسعه تعریف می شود و ماهیتی مستقل ندارد.  

 

2-2-1-6- 2-مدل کشش بازار [2] :

از اوایل 1960،  دومین مدل خطی نوآوری با توجه به دیدگاه های اقتصادی شکل گرفت.  در این مدل نوآوری ها نتیجه تقاضا و نیاز بازارها بودند و تقاضای بازار مستقیماً باعث ایجاد نیاز جدید توسعه تکنولوژی شرکت ها می شد.  در این مدل بیشتر نوآوری ها حاصل کار دپارتمان هایی است که به طور مستقیم با مشتری در ارتباطند چون که این دپارتمان ها،  نیاز و خواسته مشتری را بهتر می شناسند و محل سرمایه گذاری ها بهتر تشخیص می دهند.  در این مدل،  بازار تعیین می کند که در چه پروژه هایی برای تحقیق و توسعه سرمایه گذاری شود و تأکید بر روی بازار و نیاز مشتری است.  

2-2-1-6- 3-مدل اتصالی [3] :

اما بسیاری از محققان با بررسی 2 مدل خطی ساده فوق به این نتیجه رسیدند که فرایند نوآوری را نمی توان در قالب مدل های خطی بطور شفاف بیان کرد.  بلکه گاهی اوقات تحقیقات علمی باعث تولیدات جدید در بازار می گردد و گاهی نیز نیاز بازار واحد تحقیقات را وادار به نوآوری می کند.  در واقع در هدف مدل سوم نشان دادن توالی عملیات در نوآوری و وجود پس خور بین واحد تحقیق و توسعه و بازار بوده است.  یعنی گاهی اوقات و در برخی از صنایع تقاضای بازار بر بخش تحقیق و توسعه فشار وارد می کند تا تحقیقات علمی جدیدی انجام دهد و گاهی اوقات نوآوری نتیجه فعالیت های مستقل تحقیق و توسعه می باشد.  



[1] - Push – Science  model

[2]-  Pull – Market model

[3] - model – Doubling

 
 
 
منبع:فروشگاه ساز فایلینا
 
 

نوآوری دانشگاهی

نوآوری مستمر و فراگیر در سازما­ن ها،  در واقع نوعی­کند وکاو منظم برای یافتن شیوه­ها و پاسخ­های نو به فشارها و تغییر و تحولات محیطی است.  از آنجا که در محیط­های پیچیده و متحول امروزی دیگر واکنش­های تکراری برای رویارویی با این تغییرات کارآمد نمی­باشد،  لذا دایم باید در جستجوی راه های جدید برای واکنش در برابر محیط برآمد.  به عبارتی آن دسته از سازمان ها و نظام­ها می­توانند در محیط پیچیده و پویا به بقای خود ادامه دهند که به طور مستمر قادر به خلق ایده­ها و طرح­های جدیدی جهت مقابله با فشارها و تحولات محیطی باشند( فتحی­زاده و همکاران،  1389).

 

از نوآوری دانشگاهی نیز تعاریف متعددی شده،  فرهنگ وبستر نوآوری دانشگاهی را توانایی انجام امری ابتکاری تعریف کرده است که به خلق محصول یا خدمتی جدید منجر شود به گونه­ای که این توانایی ممکن است از هوش و استعداد افراد سرچشمه گرفته یا به وسیله آموزش ایجاد شود.  هالت: اصطلاح نوآوری دانشگاهی را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط،  به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرد.  وارکینگ نیز توضیح می­دهد که : نوآوری دانشگاهی هر چیز تجدید­نظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا استحکام بخشد و نیز یک برتری رقابتی بلند­مدت را میسر سازد.  به عبارتی نوآوری،  خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.  کیث اظهار می­دارد: نوآوری دانشگاهی عبارت از پیدایش شیوه­های نو در حل مسائل گوناگون سازمانی بوسیله گروهی از کارکنان در رشته­های گوناگون است( طالب بیدختی،  1383).  

 

به تعبیردراکر[1] (1999) از دیدگاه مدیریتی نوآوری دانشگاهی به معنای تغییری است که بعد تازه­ای از عملکرد را خلق  می­کند،  ولیکن از دیدگاه سازمانی نوآوری به معنای بهره برداری از ایده جدید است.  در واقع به فرایند خلق،  توسعه و اجرای یک ایده جدید یا رفتار تازه،  نوآوری دانشگاهی گفته می­شود.  باید دانست که نوآوری دانشگاهی می‌تواند به عنوان تغییر سازمانی برای پاسخ به محیط خارجی یا نفوذ بر آن در نظر گرفته شود.  آمابیل[2] (1998) نوآوری سازمانی را پیاده کردن و اجرای موفقیت آمیز ایده­های خلاق در سازمان تعریف می­کند و اشاره می کند که خلاقیت به ایجاد ایده­های جدید توجه دارد در صورتی که نوآوری به کاربردن آن می­پردازد پس خلاقیت نقطه آغاز هر نوآوری است و نوآوری تلاش برای تبدیل ایده خلاق به محصولات یا فرایند­هایی است که نهایتاً موجب بهبود خدمات به مشتری،  کاهش هزینه و ایجاد درآمدهای جدید برای یک سازمان می­انجامد.

 کنز(2002) در تعریف خود از نوآوری دانشگاهی بر فرآیند آن تأکید کرده و نوآوری دانشگاهی را فرآیند گردآوری هرنوع ایده جدید و مفید برای حل مسئله می­خواند و معتقد است که نوآوری شامل شکل گرفتن ایده،  پذیرش و اجرای ایده­­های جدید در فرآیند،  محصولات و خدمات است .

 

ژنگ (2008) نوآوری دانشگاهی را به معنای ترک الگوهای قدیمی و مهم­ترین قابلیت برای رشد و گسترش سازمان به شمار آورده است.  به زغم وی امروزه به طور فزاینده­ای از نوآوری به عنوان یکی از عوامل اصلی حفظ مزیت رقابتی و موفقیت بلند­مدت سازمان در بازارهای رقابتی یاد می­شود.  از نظر جیمنز و سگارا[3] (2008) دلیل این امر آن است که سازمان­هایی که ظرفیت ایجاد نوآوری دانشگاهی دارند،  سریع­تر و بهتر از سازمان­های غیر نوآور قادر خواهند بود به چالش­های محیطی پاسخ دهند،  که این به نوبه خود عملکرد سازمان را افزایش می­دهد.  

 



[1]- Drucker, P

[2] - Amabill

[3]-Jimenez & Cegarra

[4]-Henry Fayol

[5]-Garvin

[6]-Lakete

[7]-Schon

[8]-Breg Quist

 
 
 
فهرست مطالب
 

پایان نامه نوآوری دانشگاهی

2- 1- مقدمه 22
2-2-پیشینه پژوهش 22
2-1-1 - نوآوری دانشگاهی 22
2-1-1-1- تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر و اختراع 22
شکل شماره ( 2-1) : رابطه خلاقیت،  نوآوری و تغییر 27
تولایی (1387) 27
2-2-1-2-تعاریف نوآوری 28
2-2-1-3- تاریخچه نوآوری 31
2-2-1-4- انواع نوآوری 34
2-2-1-5- فرایند نوآوری 37
شکل شماره (2-2): توالی فرآیند نوآوری در سازمان به نقل از تولایی (1387) 38
2-2-1-6- الگوهای تکامل فرآیند نوآوری تکنولوژیکی 39
2-2-1-6- 1-مدل فشار علم  : 39
2-2-1-6- 2-مدل کشش بازار  : 40
2-2-1-6- 3-مدل اتصالی  : 40
2-2-1-6- 4-مدل یکپارچه و شبکه ای  : 41
2-2-1-6- 5-مدل زنجیره ارزش  : 41
2-2-1-7-ویژگی های نوآوری 42
2-2-1-8-  نظام ملی نوآوری 46
2-2-1-9- تأثیر نوآوری بر فاکتورهای نظام آموزش 48
2-2-1-10- نظریه انتشار نوآوری 55
2-2-1-11-نوآوری دانشگاهی 58
2-2-1-12- نوآوری در آموزش عالی ( بر پایه مدل بالدریج ) 61
2-2-1-13- ابعاد نوآوری دانشگاهی 64
 

پیشینه تحقیقات در زمینه نوآوری دانشگاهی

2-4-1-1- پژوهش های خارجی 65
2-4-1-2- پژوهش های داخلی 66
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 68
منابع 72
منابع فارسی 72
منابع انگلیسی 78
 
 
 
 
 
 

دانلود الگوهای تکامل فرآیند نوآوری تکنولوژیکی و بررسی تاثیر آن در دانشگاه ها

مبانی نظری ارزیابی ارتباط اخلاق ترافیک شهروندی و تخلفات رانندگی

مبانی نظری ارزیابی ارتباط اخلاق ترافیک شهروندی و تخلفات رانندگی

هدف از این مبانی نظری بررسی تاثیر اخلاق ترافیک شهروندی بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در شهر اصفهان می باشداین پژوهش منحصر به فرد بصورت کامل و جامع و منابع جدید فقط در این سایت ارائه شده است

دانلود مبانی نظری ارزیابی ارتباط اخلاق ترافیک شهروندی و تخلفات رانندگی

اخلاق شهروندی
اخلاق ترافیک شهروندی
مبانی نظری میزان تخلفات رانندگی
مبانی نظری اخلاق شهروندی
مبانی نظری اخلاق ترافیک شهروندی
اخلاق ترافیک شهروندان
اخلاق ترافیک شهروندی در بین رانندگان شهری
عوامل موثر بر اخلاق ترافیک شهروندی
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 4638 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 82

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی

مبانی نظری ارزیابی ارتباط اخلاق ترافیک شهروندی و تخلفات رانندگی

 
 
 
 
 
 
چکیده
تخلف رانندگی ضایعه ای است که سالانه خسارات زیادی برای جوامع مختلف و در سطح وسیعتری برای جامعه جهانی به بار می آورد. در این میان ایرانیان با داشتن تمدن چند هزار ساله در دنیا و سرآمد فرهنگ و اخلاق در جهان متاسفانه در این عرصه جزء کشورهایی به شمار می رود که رانندگی برای یک خارجی در ایران نسبتا سخت و با ریسک بسیار بالاست. بررسی های متعددی در خصوص رابطه بین ویژگی های شخصیتی و فرهنگی و رفتارهای رانندگی صورت گرفته است. به نظر می رسد، عناصر خاصی از فرهنگ و اخلاق ترافیک شهروندی باعث رفتارهای قانون شکنانه در رانندگی می شود، از این رو این رفتارها منجر به برآورده شدن برخی از نیازهای شخصی فرد گردیده، هر چند که با سیستم قانونمند محیط اطراف مغایرت دارد. بدیهی است این امر ریشه در فرآیند درست اجتماعی شدن، جامعه پذیر شدن و نهادیه شدن قوانین و مقررات اجتماعی در افراد جوامع دارد. 
 
در این پژوهش، تاثیر اخلاق شهروندی بر میزان رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی شهر اصفهان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده از پژوهش در جامعه مورد مطالعه به صورت میدانی نشان می دهد که از متغیرهای مربوط به عوامل انسانی همچون جنس، تحصیلات، ناکارآمدی قوانیین و مقررات راهنمایی و رانندگی ،عدم احساس عدالت اجتماعی و شاخص هایی همچون تاثیر گروه های اولیه و ثانویه در جامعه پذیرکردن افراد، رابطه معناداری با میزان رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی دارد. به زبانی دیگر، اخلاق ترافیکی شهروندی با میزان تخلفات راهنمایی و رانندگی رابطه معناداری دارد. هرچه افراد اجتماع به ابعاد اجتماعی و فرهنگی اخلاق ترافیکی شهروندی توجه و تعهد بیشتری داشته باشند، در عین حال به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی الزام بیشتری دارند. این امر نقش موثری در کاهش تخلفات رفتارهای رانندگی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی دارد. 
 
 
 
مفاهیم کلیدی:
ترافیک
رانندگی
تخلفات رانندگی
اخلاق شهروندی
اخلاق ترافیک شهروندی
 
 
 
 
مقدمه
همگام با افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی، شاهد افزایش تولید وسایل حمل و نقل و استفاده گسترده از آنها به ویژه در شهرهای بزرگ می باشیم. با این حال  صنعت حمل و نقل همچون سایر دستاوردهای بشری، علی رغم فراهم نمودن تسهیلات و آسایش های فراوان برای زندگی راحت انسان، عوارض و مشکلات بسیاری مانند تصادفات، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و راه بندان های طولانی به همراه داشته است. در نگاه کلی بهره برداری و بهره وری مناسب و مطلوب از کلیه تسهیلات نوین، نیاز به تدوین قوانین و مقرراتی متناسب با امکانات و شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر اجتماعی دارد. 
 
بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی و قانون گریزی، همواره یکی از علل بروز مشکلات، معضلات و حوادث ترافیکی در بسیاری از جوامع می باشد که بنا بر بافت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی جوامع میزان آن متفاوت است. آمار حوادث ترافیکی در ایران موید میزان بالا و غیرمتعارف تخلفات رانندگی در ایران است که هر ساله زیان های جبران ناپذیر اقتصادی و آسیب های اجتماعی را باعث می گردد. اگر چه در بروز تخلفات رانندگی عوامل مختلفی دخیل هستند اما طبق بررسی ها عامل انسانی، به عنوان اصلی ترین علت حوادث ترافیکی در ایران، گزارش شده است. عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ریشه درفرآیند اجتماعی شدن شهروندان و عدم نهادینه شدن قوانین اجتماعی در جامعه ی شهری دارد. بنابراین ریشه یابی علل تخلفات رانندگی در شهری چون اصفهان که حجم زیادی از وسایل نقلیه در معابر آن جریان دارد، می تواند گامی در جهت کاهش مشکلات سیستم حمل و نقل درون شهری کشور باشد. 
 
 
 
بیان مساله
رشد شهرنشینی در جهان و به ویژه در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است. این امر نیاز به استفاده از وسایل حمل و نقل را بیشتر می نماید. وسایل حمل و نقل موتوری با ویژگی ها و پتانسیل های خود دسترسی سریع و راحت به فواصل دور و نزدیک را ممکن نموده اند. اما عوارض و مشکلاتی مانند تصادفات، آلودگی هوا، سروصدا و راه بندان های طولانی مدت را به همراه داشته است. یکی از مشکلات اساسی که در اصفهان مشاهده می شود و روزانه هزاران نفر را در خود گرفتار می کند، مشکل "تراکم ترافیک شهری" می باشد. تراکم ترافیک به عنوان یک مشکل مشترک در شهرهای بزرگ جهان شناخته شده است و کارشناسان حمل و نقل و ترافیک، انسان، وسایل نقلیه و شبکه معابر را از عوامل موثر در عرصه ترافیک شهری می دانند و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از طرف انسان (به عنوان عامل فعال و با شعور این سیستم) از علل انسانی اساسی این پدیده شهری بیان گردیده است.
 
مطالعات انجام شده در خصوص زمینه ها و عوامل بروز تخلفات ترافیکی در کشورهای مختلف، نشان می دهد که در همه کشورها خصوصاً در کشورهای توسعه یافته، عوامل بروز تخلفات بیشتر به ویژگی های شخصیتی رانندگان و هنجارهای غالب اجتماع برمی گردد. از سایر عوامل موثر بر بروز تخلفات و رفتارهای پرخطر در این کشورها می توان به عواملی همچون: عدم آگاهی از عواقب تخلف، ریسک پذیری، قدرت نمایی، میل به قانون شکنی، بی اعتمادی به قانون، عادات نادرست فرهنگی، خشم و عصبانیت، نادرست بودن طرح هندسی مسیر، نقص قوانین، عدم اجرای قوانین، برخورد نامناسب با متخلفان، نظارت نامناسب و احتمال پایین شناسایی تخلفات، وجود زمینه های چانه زنی با پلیس و عدم قطعیت مجازات ها اشاره نمود.
 عامل انسانی از دیدگاه علوم مختلفی چون روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و بهداشت قابل بررسی است. در این مطالعه از دیدگاه جامعه شناسانه به آن نگریسته می شود. یکی از مباحث مهم در جامعه شناسی معاصر، بحث شهروندی و به دنبال آن اخلاق شهروندی می باشد. اخلاق شهروندی محصول زندگی شهری است. به طور خلاصه شهروند، فردی است که در شهر زندگی می کند، از امکانات شهر بهره می برد و در مقابل شهر و دیگر شهروندان دارای مسئولیت می باشد. اخلاق شهروندی عبارت است از وظایف و تعهداتی که هر شهروند در قالب رفتارهای اجتماعی نسبت به نهادهای اجتماعی و سایر شهروندان دارد.
 
از دیدگاه جامعه شناسی، یک جنبه از علل انسانی تخلفات رانندگی، ریشه در اخلاق ترافیک شهروندان دارد. منظور از اخلاق ترافیک شهروندان میزان تعهد و پایبندی افراد به قوانین و مصوبات وضع شده از جانب متولیان حمل و نقل و ترافیک و مسئولین راهنمایی و رانندگی می باشد.
ذکر این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که ارتکاب تخلف از جانب رانندگان می تواند دو دلیل عمده داشته باشد. گاه رانندگان به دلیل فراموش کردن برخی قوانین، عدم آشنایی با محیط و یا خطای دید و ندیدن علائم رانندگی و همچنین به دلیل عدم آگاهی از قوانین جدید مرتکب تخلف می شوند که به عنوان تخلفات سهوی معرفی شناخته می شوند. اما در برخی موارد شهروندان نسبت به این قوانین آگاهی دارند ولی به دلایلی نسبت به آنها بی تفاوت می باشند. این امر ناشی از ضعف اخلاق ترافیک شهروندی در بین رانندگان شهری است. ضعف و یا فقدان اخلاق ترافیک شهروندی می تواند نقش تعیین کننده ای در بروز کجرفتاری های اجتماعی از جمله تخلفات رانندگی داشته باشد. بنابراین در این تحقیق تلاش می شود تا با شناسایی و سنجش عوامل موثر بر اخلاق ترافیک شهروندی، علل تخلفات رانندگی را ریشه یابی نموده و به دنبال آن گامی جهت ارتقاء اخلاق ترافیک شهروندی به منظور برقراری نظم شهری برداشته شود.
 
 
 
 
فهرست مطالب
 

بررسی تاثیر اخلاق ترافیک شهروندی بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی

 
فصل دوم:مبانی نظری
2-1- مقدمه 10
2-2-پیشینه تحقیق 11
2-3- مفاهیم کلیدی 15
2-3-1- اخلاق 15
2-3-2- شهروندی 16
2-3-3- اخلاق شهروندی 17
2-3-4- حقوق شهروندی 18
2-3-5- حقوق مدنی 19
2-3-6- حقوق سیاسی 19
2-3-7- حقوق اجتماعی 19
2-3-8- مشارکت اجتماعی 20
2-3-9- ترافیک شهری 21
2-3-10- اخلاق ترافیک شهروندی 22
2-4- رویکردهای نظری مفاهیم 22

2-4-1- رویکردهای نظری اخلاق شهروندی 22

2-4-1-1- تالکوت پارسونز 22
2-4-1-2- برایان ترنر 24
2-4-1-3-کیت فالکس 27
2-4-1-4- ویل کیملیکا 30
2-4-1-5- توماس جانوسکی 31
2-5- جمع بندی مفهوم شهروندی 34

2-6- رویکردهای نظری مربوط به جرائم شهری 35

2-6-1- نظریات کنترل اجتماعی 36
2-6-2- نظریه کنترل اجتماعی هیرشی 37
2-6-3- نظریه ارتباطات نسبی ساترلند به عنوان عامل کجرفتاری 38
2-6-4- نظریه مرتون در مورد کجرفتاری 39

2-7- برخی عوامل محیطی موثر بر جرائم شهری 40

2-8- جمع بندی رویکردهای نظری مربوط به جرایم شهری 41
2-9- رویکرد نظری مفهوم ترافیک 43
2-9-1- تعریف ترافیک 44
2-9-2- تاریخچه ترافیک در ایران 45
2-10- چهارچوب نظری 49
2-11- فرضیات تحقیق 53
2-11-1- فرضیه اصلی 53
2-11-2- فرضیات فرعی 53
2-11-2-1- بعد اجتماعی 53
2-11-2-2- بعد فرهنگی 53
2-11-2-3- عوامل زمینه ای 53
 
منابع
 

دانلود مبانی نظری ارزیابی ارتباط اخلاق ترافیک شهروندی و تخلفات رانندگی

ارزیابی ارتباط اخلاق ترافیک شهروندی و تخلفات رانندگی

ارزیابی ارتباط اخلاق ترافیک شهروندی و تخلفات رانندگی

هدف از این پایان نامه بررسی تاثیر اخلاق ترافیک شهروندی بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در شهر اصفهان می باشداین پژوهش منحصر به فرد بصورت کامل و جامع و منابع جدید فقط در این سایت ارائه شده است

دانلود ارزیابی ارتباط اخلاق ترافیک شهروندی و تخلفات رانندگی

اخلاق شهروندی
اخلاق ترافیک شهروندی
پایان نامه میزان تخلفات رانندگی
پایان نامه اخلاق شهروندی
پایان نامه اخلاق ترافیک شهروندی
اخلاق ترافیک شهروندان
اخلاق ترافیک شهروندی در بین رانندگان شهری
عوامل موثر بر اخلاق ترافیک شهروندی
دسته بندی علوم اجتماعی
فرمت فایل doc
حجم فایل 5209 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 145

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی

بررسی رابطه اخلاق ترافیک شهروندی و عدم رعایت قوانین رانندگی

 
 
 
 
 
 
چکیده
تخلف رانندگی ضایعه ای است که سالانه خسارات زیادی برای جوامع مختلف و در سطح وسیعتری برای جامعه جهانی به بار می آورد. در این میان ایرانیان با داشتن تمدن چند هزار ساله در دنیا و سرآمد فرهنگ و اخلاق در جهان متاسفانه در این عرصه جزء کشورهایی به شمار می رود که رانندگی برای یک خارجی در ایران نسبتا سخت و با ریسک بسیار بالاست. بررسی های متعددی در خصوص رابطه بین ویژگی های شخصیتی و فرهنگی و رفتارهای رانندگی صورت گرفته است. به نظر می رسد، عناصر خاصی از فرهنگ و اخلاق ترافیک شهروندی باعث رفتارهای قانون شکنانه در رانندگی می شود، از این رو این رفتارها منجر به برآورده شدن برخی از نیازهای شخصی فرد گردیده، هر چند که با سیستم قانونمند محیط اطراف مغایرت دارد. بدیهی است این امر ریشه در فرآیند درست اجتماعی شدن، جامعه پذیر شدن و نهادیه شدن قوانین و مقررات اجتماعی در افراد جوامع دارد. 
 
در این پژوهش، تاثیر اخلاق شهروندی بر میزان رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی شهر اصفهان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. نتایج به دست آمده از پژوهش در جامعه مورد مطالعه به صورت میدانی نشان می دهد که از متغیرهای مربوط به عوامل انسانی همچون جنس، تحصیلات، ناکارآمدی قوانیین و مقررات راهنمایی و رانندگی ،عدم احساس عدالت اجتماعی و شاخص هایی همچون تاثیر گروه های اولیه و ثانویه در جامعه پذیرکردن افراد، رابطه معناداری با میزان رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی دارد. به زبانی دیگر، اخلاق ترافیکی شهروندی با میزان تخلفات راهنمایی و رانندگی رابطه معناداری دارد. هرچه افراد اجتماع به ابعاد اجتماعی و فرهنگی اخلاق ترافیکی شهروندی توجه و تعهد بیشتری داشته باشند، در عین حال به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی الزام بیشتری دارند. این امر نقش موثری در کاهش تخلفات رفتارهای رانندگی و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی دارد. 
 
 
 
مفاهیم کلیدی:
ترافیک
رانندگی
تخلفات رانندگی
اخلاق شهروندی
اخلاق ترافیک شهروندی
 
 
 
 
مقدمه
همگام با افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی، شاهد افزایش تولید وسایل حمل و نقل و استفاده گسترده از آنها به ویژه در شهرهای بزرگ می باشیم. با این حال  صنعت حمل و نقل همچون سایر دستاوردهای بشری، علی رغم فراهم نمودن تسهیلات و آسایش های فراوان برای زندگی راحت انسان، عوارض و مشکلات بسیاری مانند تصادفات، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و راه بندان های طولانی به همراه داشته است. در نگاه کلی بهره برداری و بهره وری مناسب و مطلوب از کلیه تسهیلات نوین، نیاز به تدوین قوانین و مقرراتی متناسب با امکانات و شرایط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر اجتماعی دارد. 
 
بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی و قانون گریزی، همواره یکی از علل بروز مشکلات، معضلات و حوادث ترافیکی در بسیاری از جوامع می باشد که بنا بر بافت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی جوامع میزان آن متفاوت است. آمار حوادث ترافیکی در ایران موید میزان بالا و غیرمتعارف تخلفات رانندگی در ایران است که هر ساله زیان های جبران ناپذیر اقتصادی و آسیب های اجتماعی را باعث می گردد. اگر چه در بروز تخلفات رانندگی عوامل مختلفی دخیل هستند اما طبق بررسی ها عامل انسانی، به عنوان اصلی ترین علت حوادث ترافیکی در ایران، گزارش شده است. عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ریشه درفرآیند اجتماعی شدن شهروندان و عدم نهادینه شدن قوانین اجتماعی در جامعه ی شهری دارد. بنابراین ریشه یابی علل تخلفات رانندگی در شهری چون اصفهان که حجم زیادی از وسایل نقلیه در معابر آن جریان دارد، می تواند گامی در جهت کاهش مشکلات سیستم حمل و نقل درون شهری کشور باشد. 
 
 
 
بیان مساله
رشد شهرنشینی در جهان و به ویژه در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است. این امر نیاز به استفاده از وسایل حمل و نقل را بیشتر می نماید. وسایل حمل و نقل موتوری با ویژگی ها و پتانسیل های خود دسترسی سریع و راحت به فواصل دور و نزدیک را ممکن نموده اند. اما عوارض و مشکلاتی مانند تصادفات، آلودگی هوا، سروصدا و راه بندان های طولانی مدت را به همراه داشته است. یکی از مشکلات اساسی که در اصفهان مشاهده می شود و روزانه هزاران نفر را در خود گرفتار می کند، مشکل "تراکم ترافیک شهری" می باشد. تراکم ترافیک به عنوان یک مشکل مشترک در شهرهای بزرگ جهان شناخته شده است و کارشناسان حمل و نقل و ترافیک، انسان، وسایل نقلیه و شبکه معابر را از عوامل موثر در عرصه ترافیک شهری می دانند و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از طرف انسان (به عنوان عامل فعال و با شعور این سیستم) از علل انسانی اساسی این پدیده شهری بیان گردیده است.
 
مطالعات انجام شده در خصوص زمینه ها و عوامل بروز تخلفات ترافیکی در کشورهای مختلف، نشان می دهد که در همه کشورها خصوصاً در کشورهای توسعه یافته، عوامل بروز تخلفات بیشتر به ویژگی های شخصیتی رانندگان و هنجارهای غالب اجتماع برمی گردد. از سایر عوامل موثر بر بروز تخلفات و رفتارهای پرخطر در این کشورها می توان به عواملی همچون: عدم آگاهی از عواقب تخلف، ریسک پذیری، قدرت نمایی، میل به قانون شکنی، بی اعتمادی به قانون، عادات نادرست فرهنگی، خشم و عصبانیت، نادرست بودن طرح هندسی مسیر، نقص قوانین، عدم اجرای قوانین، برخورد نامناسب با متخلفان، نظارت نامناسب و احتمال پایین شناسایی تخلفات، وجود زمینه های چانه زنی با پلیس و عدم قطعیت مجازات ها اشاره نمود.
 عامل انسانی از دیدگاه علوم مختلفی چون روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و بهداشت قابل بررسی است. در این مطالعه از دیدگاه جامعه شناسانه به آن نگریسته می شود. یکی از مباحث مهم در جامعه شناسی معاصر، بحث شهروندی و به دنبال آن اخلاق شهروندی می باشد. اخلاق شهروندی محصول زندگی شهری است. به طور خلاصه شهروند، فردی است که در شهر زندگی می کند، از امکانات شهر بهره می برد و در مقابل شهر و دیگر شهروندان دارای مسئولیت می باشد. اخلاق شهروندی عبارت است از وظایف و تعهداتی که هر شهروند در قالب رفتارهای اجتماعی نسبت به نهادهای اجتماعی و سایر شهروندان دارد.
 
از دیدگاه جامعه شناسی، یک جنبه از علل انسانی تخلفات رانندگی، ریشه در اخلاق ترافیک شهروندان دارد. منظور از اخلاق ترافیک شهروندان میزان تعهد و پایبندی افراد به قوانین و مصوبات وضع شده از جانب متولیان حمل و نقل و ترافیک و مسئولین راهنمایی و رانندگی می باشد.
ذکر این نکته نیز حائز اهمیت می باشد که ارتکاب تخلف از جانب رانندگان می تواند دو دلیل عمده داشته باشد. گاه رانندگان به دلیل فراموش کردن برخی قوانین، عدم آشنایی با محیط و یا خطای دید و ندیدن علائم رانندگی و همچنین به دلیل عدم آگاهی از قوانین جدید مرتکب تخلف می شوند که به عنوان تخلفات سهوی معرفی شناخته می شوند. اما در برخی موارد شهروندان نسبت به این قوانین آگاهی دارند ولی به دلایلی نسبت به آنها بی تفاوت می باشند. این امر ناشی از ضعف اخلاق ترافیک شهروندی در بین رانندگان شهری است. ضعف و یا فقدان اخلاق ترافیک شهروندی می تواند نقش تعیین کننده ای در بروز کجرفتاری های اجتماعی از جمله تخلفات رانندگی داشته باشد. بنابراین در این تحقیق تلاش می شود تا با شناسایی و سنجش عوامل موثر بر اخلاق ترافیک شهروندی، علل تخلفات رانندگی را ریشه یابی نموده و به دنبال آن گامی جهت ارتقاء اخلاق ترافیک شهروندی به منظور برقراری نظم شهری برداشته شود.
 
 
 
 
فهرست مطالب

بررسی تاثیر اخلاق ترافیک شهروندی بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی

 
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1-مقدمه 2
1-2-بیان مساله 3
1-3-اهداف 4
1-3-1- هدف اصلی 4
1-3-2- اهداف فرعی 4
1-4- ضرورت و اهمیت 4
1-5- سوالهای تحقیق 5
1-5-1- سؤال اصلی 5
1-5-2- سوال های فرعی 5
1-6- فرضیه ها 5
1-6-1- فرضیه اصلی 5
1-6-2- فرضیه های فرعی 6
1-7- کاربردهای تحقیق 6
1-8- استفاده کنندگان تحقیق 6
1-9- روش تحقیق 7
1-10- روش و ابزارگردآوری اطلاعات 7
1-11- جامعه آماری و حجم نمونه 7
1-12- روش نمونه گیری 7
1-13- روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات 8
1-14- رئوس مطالب و فصول 8
 
فصل دوم
مبانی نظری
2-1- مقدمه 10
2-2-پیشینه تحقیق 11
2-3- مفاهیم کلیدی 15
2-3-1- اخلاق 15
2-3-2- شهروندی 16
2-3-3- اخلاق شهروندی 17
2-3-4- حقوق شهروندی 18
2-3-5- حقوق مدنی 19
2-3-6- حقوق سیاسی 19
2-3-7- حقوق اجتماعی 19
2-3-8- مشارکت اجتماعی 20
2-3-9- ترافیک شهری 21
2-3-10- اخلاق ترافیک شهروندی 22
2-4- رویکردهای نظری مفاهیم 22
2-4-1- رویکردهای نظری اخلاق شهروندی 22
2-4-1-1- تالکوت پارسونز 22
2-4-1-2- برایان ترنر 24
2-4-1-3-کیت فالکس 27
2-4-1-4- ویل کیملیکا 30
2-4-1-5- توماس جانوسکی 31
2-5- جمع بندی مفهوم شهروندی 34
2-6- رویکردهای نظری مربوط به جرائم شهری 35
2-6-1- نظریات کنترل اجتماعی 36
2-6-2- نظریه کنترل اجتماعی هیرشی 37
2-6-3- نظریه ارتباطات نسبی ساترلند به عنوان عامل کجرفتاری 38
2-6-4- نظریه مرتون در مورد کجرفتاری 39
2-7- برخی عوامل محیطی موثر بر جرائم شهری 40
2-8- جمع بندی رویکردهای نظری مربوط به جرایم شهری 41
2-9- رویکرد نظری مفهوم ترافیک 43
2-9-1- تعریف ترافیک 44
2-9-2- تاریخچه ترافیک در ایران 45
2-10- چهارچوب نظری 49
2-11- فرضیات تحقیق 53
2-11-1- فرضیه اصلی 53
2-11-2- فرضیات فرعی 53
2-11-2-1- بعد اجتماعی 53
2-11-2-2- بعد فرهنگی 53
2-11-2-3- عوامل زمینه ای 53
 
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه 55
3-2- روش تحقیق 55
3-3- روش گردآوری اطلاعات 56
3-4- روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات 56
3-5- جامعه آماری 57
3-6- نمونه آماری 58
3-7- حجم نمونه 58
3-8- واحد تحلیل 59
3-9- روش نمونه گیری 59
3-10- فرضیات تحقیق 59
3-10-1- فرضیه اصلی 59
3-10-2- فرضیات فرعی 59
3-10-2-1- بعد اجتماعی 59
3-10-2-2- بعد فرهنگی 60
3-11- تعاریف نظری مفاهیم 60
3-11-1- تخلفات رانندگی 60
3-11-2- اخلاق ترافیک شهروندان 60
3-11-3- بعد اجتماعی اخلاق 60
3-11-4-آنومی اجتماعی 61
3-11-4-1- احساس امنیت اجتماعی 61
3-11-4-2- ناکارآمدی قوانین 63
3-11-4-3- عدالت اجتماعی 64
3-11-5- سرمایه اجتماعی 64
3-11-5-1- آگاهی 64
3-11-5-2- اعتماد 65
3-11-5-3- مشارکت 65
3-11-6-1- بعد فرهنگی 67
3-11-6-2- الگوپذیری 67
3-11-6-3- تاثیر رسانه های جمعی 68
3-11-6-4- دانش عمومی 68
3-12- شاخص های متغیرهای مستقل 68
3-12-1- شاخص های متغیر وابسته 69
3-12-2- میزان تخلفات رانندگی 70
3-13- روش های تجزیه و تحلیل داده ها 70
 
فصل چهارم
یافته های تحقیق
4-1- مقدمه 73
4-2- آمار توصیفی 74
4-2-1- توصیف سیمای جامعه مورد مطالعه بر مبنای متغیرهای زمینه ای 74
4-2-2-1- جنس 74
4-2-2-2- سن 75
4-2-2-3- وضعیت تاهل 76
4-2-2-4- سطح تحصیلات 77
4-2-2-5- وضعیت اشتغال 79
4-2-2-6- تعداد وسیله نقلیه تحت تملک خانواده 80
4-2-2-7- وضعیت مسکن 81
4-2-2- توصیف سیمای جامعه مورد مطالعه بر مبنای مولفه های اخلاق ترافیک شهروندی 82
4-2-2-1- شاخص های بعد اجتماعی اخلاق ترافیک شهروندی در جامعه مورد مطالعه 82
4-2-2-2- سرمایه اجتماعی 85
4-2-2-3-آنومی اجتماعی 91
4-2-3-  متغیرهای بعد فرهنگی اخلاق ترافیک شهروندی در جامعه مورد مطالعه 95
4-2-3-1- دانش عمومی 95
4-2-3-2- الگوپذیری افراد 97
4-2-3-3- اخلاق ترافیک شهروندی 99
4-2-3-4- توصیف سیمای جامعه مورد مطالعه بر مبنای میزان تخلفات رانندگی 100
4-3- آمار استنباطی 101
4-3-1- آزمون فرضیات 101
4-3-2- تحلیل رگرسیون 104
 
فصل پنجم 
تحلیل یافته ها و نتایج تحقیق
5-1- مقدمه 109
5-2- تحلیل فرضیات بر اساس ضرایب همبستگی دوگانه (اسپیرمن) 109
5-3- نتایج به دست آمده براساس آزمون همبستگی چندگانه (تحلیل رگرسیون) 112
5-3-1- جنس 113
5-3-2- تحصیلات 113
5-3-3- ناکارآمدی قوانین 113
5-3-4- عدم احساس عدالت اجتماعی 114
5-3-6- آنومی اجتماعی 114
5-3-7- دانش عمومی 114
5-3-8- الگوپذیری 115
5-4- نتایج و پیشنهادات 115
 
منابع 119
پیوست ها 125
 
 
 
فهرست جداول
جدول 3-1: میزان تخلفات عمده رانندگی از سال 1388 تا 1392 در اصفهان 83
 جدول 4-1: توزیع فراوانی جنس پاسخگویان 88
جدول 4-2: توزیع فراونی سن پاسخگویان 89
جدول 4-3: توزیع فراوانی وضعیت تاهل پاسخگویان 90
جدول 4-4: سطح تحصیلات پاسخگویان 91
جدول 4-5: وضعیت اشتغال پاسخگویان 92
جدول 4-6: تعداد وسیله نقلیه تحت تملک خانواده 93
جدول 4-7: وضعیت مسکن پاسخگویان 94
جدول4-8: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 96
جدول4-10: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 96
جدول 4-11: توزیع فراوانی متغیر تعهدات انضمامی (فردی) 97
جدول 4-12: توزیع فراوانی متغیر تعهدات اجتماعی افراد 97
جدول 4-13: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 99
جدول 4-14: توزیع فراوانی متغیر آگاهی افراد نمونه مورد مطالعه 99
جدول 4-15: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 100
جدول 4-16: توزیع فراوانی متغیر اعتماد فردی افراد نمونه مورد مطالعه 101
جدول 4-17: توزیع فراوانی متغیر عدم اعتماد عمومی افراد در نمونه مورد مطالعه 101
جدول 4-18: توزیع فراوانی متغیر عدم اعتماد اجتماعی افراد در نمونه مورد مطالعه 101
جدول 4-19: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 102
جدول 4-20: توزیع فراوانی متغیر مشارکت اجتماعی افراد در نمونه مورد مطالعه 103
جدول 4-21: توزیع فراوانی متغیر سرمایه اجتماعی افراد در نمونه مورد مطالعه 103
جدول 4-22: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 104
جدول 4-23: توزیع فراوانی متغیر عدم عدالت اجتماعی در نمونه مورد مطالعه 105
جدول 4-24: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 105
جدول 4-25: توزیع فراوانی متغیر عدم امنیت اجتماعی در نمونه مورد مطالعه 106
جدول 4-26: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 106
جدول 4-27: توزیع فراوانی متغیر ناکارآمدی قوانین در نمونه مورد مطالعه 107
جدول 4-28: توزیع فراوانی شاخص آنومی اجتماعی در نمونه مورد مطالعه 108
جدول 4-29: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 109
جدول 4-30: توزیع فراوانی شاخص نقش سواد در نمونه مورد مطالعه 109
جدول 4-31: درصد پاسخ افراد به هریک از گویه ها 110
جدول 4-32: توزیع فراوانی شاخص الگوپذیری گروه های اولیه در نمونه مورد مطالعه 111
جدول 4-33: توزیع فراوانی شاخص الگوپذیری گروه های ثانویه در نمونه مورد مطالعه 111
جدول 4-34: توزیع فراوانی شاخص الگوپذیری در نمونه مورد مطالعه 112
جدول 4-35: توزیع فراوانی متغیر اخلاق ترافیکی در نمونه مورد مطالعه 112
جدول 4-36: توزیع فراوانی میزان تخلفات رانندگی افراد 113
 
فهرست نمودارها
نمودار 4-1: توزیع فراوانی جنس پاسخگویان 88
نمودار 4-2: توزیع فراونی سن پاسخگویان 89
نمودار4-3: توزیع فراوانی وضعیت تاهل پاسخگویان 90
نمودار 4-4: سطح تحصیلات پاسخگویان 91
نمودار 4-5: وضعیت اشتغال پاسخگویان 92
نمودار 4-6: تعداد وسیله نقلیه تحت تملک خانواده 94
نمودار 4-7: وضعیت مسکن پاسخگویان 95
 

دانلود ارزیابی ارتباط اخلاق ترافیک شهروندی و تخلفات رانندگی

اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان و اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر آن

اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان و اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر آن

هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه دوم دبیرستان شهرستان قاینات استان خراسان جنوبی استپژوهش بصورت کامل و جامع و با منابع جدید ارائه می شود

دانلود اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان و اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر آن

پایان نامه خودکارآمدی تحصیلی
دانلود پایان نامه خودکارآمدی
پایان نامه اهمال کاری
پایان نامه اهمال کاری تحصیلی
تاثیر خودکارآمدی بر اهمال کاری تحصیلی
اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان
رابطه خودکارآمدی و اهمال کاری تحصیلی
تاثیر خودکارآمدی تحصیلی بر اهمال کاری
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 425 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 154

دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی

اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان و اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر آن

 
 
 
 
*** پایان نامه منحصر به فرد بصورت جامع و کامل و در قالب فرمت ورد همراه با پرسشنامه و پروتکل درمانی
 
 
 
 
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه دوم دبیرستان است. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. از میان مدارس پسرانه دوره دبیرستان شهرستان قاینات از طریق نمونه‌گیری دردسترس دو مدرسه انتخاب و با اجرای پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی 30 نفر که نمره بالایی در اهمال کاری تحصیلی گرفتند در ‌دو گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند (تعداد هر گروه 15 نفر است). آموزش خودکارآمدی به مدت 10 جلسه در مورد گروه اول اجرا شد، گروه کنترل در لیست انتظار بودند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره تجزیه‌وتحلیل شدند. تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد که بین گروه‌های موردمطالعه در اهمال کاری تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p). یافته‌ها نشان دادند آموزش خودکارآمدی در کاهش اهمال کاری تحصیلی مؤثر است.
 
 
 
 
کلمات کلیدی:
خودکارآمدی
اهمال کاری تحصیلی
 
 
 
 
مقدمه 
یکی از اهداف مهم آموزش‌وپرورش ایجاد زمینه برای رشد همه‌جانبه فرد و تربیت انسان‌های سالم، کارآمد و مسئول برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی است. ازآنجا ‌که دانش‌آموزان به‌عنوان رکن اساسی نظام آموزشی کشور، در دستیابی به اهداف نظام آموزشی نقش و جایگاه ویژه‌ای دارند، توجه به این قشر از جامعه ازلحاظ آموزشی و تربیتی، باروری و شکوفایی هر چه بیشتر نظام آموزشی و تربیتی جامعه را موجب می‌گردد. بااین‌وجود از کل دانش‌آموزانی که وارد سیستم آموزش‌وپرورش می‌شوند، تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند استعدادهای خود را شکوفا کنند و در این عرصه موفق گردند و عملکرد تحصیلی  خوبی از خود نشان دهند. یکی از عوامل بسیار مهم و اثرگذار در عوامل تحصیلی دانش‌آموزان عوامل روان‌شناختی آنان است (میکائیلی ، افروز و قلی زاده ، 1391). ازجمله ویژگی‌های روان‌شناختی مهمی که عملکرد تحصیلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اهمال کاری  است(مطیعی ،حیدری،صادقی ، 1392).
 
واژه انگلیسیprocrastination در فارسی معادل تعلل، اهمال کاری، سهل انگاری و به تعویق انداختن کارهاست (الیس و نال ، 1997؛ ترجمه فرجاد،1382). اهمال کاری اغلب به عنوان تأخیر غیر منطقی رفتار مورد بررسی قرار می گیرد (کنوس ، 2000،به نقل ازاستیل ، 2007). همچنین بالکیس و دورو  (2007) اهمال کاری را به عنوان فروگذاری از انجام وظایف و مسئولیتها در یک شکل و اندازه و زمان به موقع و مورد انتظار، علیرغم اجتناب پذیر بودن و توانایی فرد جهت انجام آن و آگاهی از پیامدهای ناخوشایند طفره رفتن از انجام مسئولیت‌ها تعریف می کنند. اهمال کاری باتوجه به پیچیدگی و مولفه‌های شناختی، عاطفی و رفتاری آن تظاهرات گوناگونی دارد. ازجمله اهمال کاری در تصمیم گیری، اهمال کاری روان رنجورانه، اهمال کاری وسواس- اجباری، اهمال کاری تحصیلی، اهمال کاری عمومی یا کلی،که متداولترین شکل آن در دوران نوجوانی و جوانی اهمال کاری تحصیلی است (سولومون و راثبلوم ، 1984؛ جوکار، 1386).
 
ارتباط اهمال کاری با اضطراب، خودکارآمدی وعزت نفس پائین در پژوهش‌‌های مختلفی به تأیید رسیده است(جانسون  و بلوم  ، 1995). از سوی دیگر محققان از این اظهارنظر که اجتناب یک انگیزه اصلی برای اهمال کاری است حمایت می‌کنند. افرادی که در توانایی حل مسأله با مشکل مواجه هستند ، در برابر تکالیف  چالش انگیزی که فراتر از منابع  در دسترس شان است و یا تکالیف ملال‌آور با شیوه‌ای هیجانی  و به صورت مضطربانه برخورد می‌کنند و برای اجتناب از این هیجان ناخوشایند، ازموقعیت‌‌های مستلزم رویارویی با مسأله اجتناب می‌کنند(فراری و دایز  مورالز  ، 2007).
 
محیط‌‌های آموزشی (مدرسه و دانشگاه) ، دانش آموزان و دانشجویان را با منابع متغیر و مختلفی از فشارهای تحصیلی مواجه می کنند. از جمله اینکه دانش آموزان را از این نظر که توانایی‌‌هایشان  برای درگیری با چالش‌‌ها و تکالیف مورد یادگیری در یک زمان محدود و در مقایسه و رقابت با دیگران مورد ارزیابی قرار می گیرد تحت فشار قرار می دهد. این در حالی است که تحقیقات نشان می دهد که هنوز تعداد زیادی از دانش آموزان و حتی در سطوح بالای تحصیلی دانشجویان ممکن است مهارت‌‌های لازم جهت مواجهه با چنین  شرایط چالش برانگیزی را دریافت نکرده باشند (الکساندر و انوگبازی ، 2007).
 
آموزش خودکارآمدی تحصیلی از اهداف مهم آموزشی و تربیتی است،که از طریق آن می توان افراد را برای مقابله با چالشها و شرایط متغیر آموزشی آماده کرد، فقدان این مهارت‌‌ها به عنوان مانعی بر پیشرفت تحصیلی، می تواند عزت نفس و ادراک خودکارآمدی افراد را نیز در مواجهه با شرایط فوق متاثر، منجر به اضطراب و به دنبال آن اجتناب از انجام وظایف مورد انتظار شود.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست مطالب  

اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان متوسطه

                                                                           
فصل اول کلیات پژوهش
مقدمه 2  
بیان مسئله. 4  
اهمیت و ضرورت پژوهش 6
اهداف پژوهش. 8
فرضیه‌های پژوهش. 8
متغیرهای پژوهش . 8
تعریف مفاهیم پژوهش. 9
 
 
فصل دوم ادبیات پژوهش
مقدمه  11
مفهوم اهمالکاری 12
انواع اهمالکاری 13
علل اهمالکاری 15
اهمالکاری به عنوان یک اختلال شخصیتی19
بررسی اهمالکاری به عنوان یک ویژگی شخصیتی . 24
پیشایندهای اهمالکاری. 28
پیامدهای اهمالکاری. 29
سبک‌‌های مقابله ای اهمالکاری 34
خودکارآمدی 37
تعاریف خودکارآمدی. 39
خودکارآمدی تحصیلی. 40
منابع اطلاعاتی خودکارآمدی 42
ابعاد خودکارآمدی 43
عوامل موثر بر خودکارآمدی 44
راهبردهای بهبود خودکارآمدی 44
پیشینه پژوهش. 45
 
 
فصل سوم : روش‌شناسی پژوهش
مقدمه  53
روش پژوهش . 53
جامعه آماری پژوهش . 53
نمونه و روش نمونه‌گیری . 54
ابزار پژوهش . 54
روش اجرای پژوهش   55
شرح مختصری از جلسات آموزش خودکارآمدی 56
روش تجزیه‌وتحلیل پژوهش  . 56
 
 
فصل چهارم : تجزیه‌وتحلیل  داده‌ها
مقدمه  58
تحلیل توصیفی یافته‌های پژوهش . 58
تحلیل آماری فرضیه های پژوهش. 60
فرضیات آزمون آماری  61
 
 
فصل پنجم : بحث و نتیجه‌گیری
مقدمه  68
بررسی فرضیات پژوهش 68
محدودیت‌های پژوهش .  73
پیشنهادهای پژوهش. 74
پیشنهادهای کاربردی 74
 
 
منابع و مآخذ
منابع فارسی  76
منابع لاتین  81
 
 
پیوست‏ها
پرسشنامه . 89
برنامه آموزش خودکارآمدی. 91
چکیده انگلیسی  109
صفحه عنوان انگلیسی . 110
 
 
 
 
فهرست جداول
جدول 1-3. شرح مختصری از جلسات آموزش خودکارآمدی. 56
جدول 1-4. آماره های توصیفی متغیر اهمال کاری و مولفه های مربوط به آن به تفکیک گروه ها. 59
جدول 2-4. آزمون کولوموگروف-اسمیرنوف تک نمونه ای برای متغیر  های حاضر در پژوهش در پس آزمونها.61
جدول 3-4. آزمون لوین برای همگنی واریانس متغیرهای حاضر در پژوهش در پس آزمون ها. 61
جدول 4-4.  نتایج تحلیل واریانس برای یکسان بودن شیب خط رگرسیون. 62
جدول 5-4.  نتایج آزمون کواریانس برای تعیین تاثیر خودکارآمدی  بر اهمال کاری تحصیلی  دانش آموزان 62
جدول6-4. نتایج آزمون کواریانس برای تعیین تاثیر آموزش خودکارآمدی بر کاهش اهمال کاری آماده شدن برای امتحان.63
جدول7-4.نتایج آزمون کواریانس برای تعیین تاثیر آموزش خودکارآمدی بر کاهش اهمال کاری آماده کردن تکالیف دانش آموزان63
جدول8-4. نتایج آزمون کواریانس برای تعیین تاثیر آموزش خودکارآمدی بر کاهش اهمال کاری آماده کردن پژوهش های کلاسی دانش آموزان64
جدول 9-4 پیگیری آموزش خودکارآمدی بر اهمال کاری و مؤلفه های آن از آزمون t وابسته .65
 
 
 
فهرست نمودارها  و شکل‌ها
نمودار 1-2. شرایط افزایش  دهنده احتمال بروز اهمال کاری  26
نمودار2-2.  مدل استیل از علل اهمال کاری  تحصیلی. 27
نمودار 3-2. اهمال کاری  و باورهای شناختی ناکارآمد. 36
نمودار1-4. نمودار میانگین پیش آزمون پس آزمون دو گروه آزمایش و کنترل پژوهش و پیگیری مربوط به گروه آزمایش.60
 
 
 
 
 
 
 

دانلود اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان و اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر آن